Maandag, 13 januari 2014


Muziektherapie (Les 2)handpoppen

Na ons beginliedje doen we een liedje waarbij de fijne motoriek gestimuleerd wordt. De tekst bestaat uit fantasie woorden, gezongen op de melodie van het liedje ‘Roodkapje’:

Ee pom pee, poede nee, poede naska

Ee pom pee, ee pom pee

Ee pom pee, poede nee, poede naska

Ee pom pee

Op het ritme van het liedje gaan we de vijf vingers af en de vinger waar we als laatste op uitkomen valt af. Zo gaan we door totdat er uiteindelijk maar één vinger overblijft. Voor deze oefening is veel concentratie nodig. Vandaag heerst er echter veel onrust. Veel gepraat en onrustig op stoelen heen en weer bewegen. Het lukt de kinderen dan ook niet om met deze oefening goed mee te doen. Het meezingen doen de kinderen wel prima. Ik buig de oefening om naar een makkelijker variant waarbij slechts grove motoriek vereist is en minder concentratie: op de melodie afwisselend een klap op de benen en in de handen. Door deze grotere armbewegingen kan hun beweeglijkheid meer een uitweg vinden. De ongedurigheid blijft echter overheersen, onder andere door plotselinge toiletbezoekjes van enkele kinderen. Bewegen met het hele lijf lijkt voor nu het beste om aan te sluiten bij de stemming van vandaag. Verzin een manier waarop je kunt lopen en sta stil zodra de accordeon stopt. Ik voeg er aan toe dat je ook in plaats van stilstaan, snel op een stoel mag gaan zitten. Dit spel element spreekt de kinderen zichtbaar aan, passend bij hun energie niveau van vandaag.

Bij de piano ligt de nadruk weer op de fijne motoriek. Om de beurt mag een kind met mij meespelen op de piano. Hierbij mag maar één vinger gebruikt worden, namelijk die ene waar een zacht vingerpopje omheen zit. Gekozen kan worden uit een kikkertje of een poesje. De andere kinderen bewegen met een eigen vingerpopje mee, totdat ze aan de beurt zijn. Ondanks dat de onrust in de groep nog wel aanwezig is, kan iedere solist op de piano zich best goed concentreren. Dat is knap. Ze vinden het ook allemaal zichtbaar leuk om te doen.

Als afsluiting herhaal ik het liedje ‘Ee pom pee’ op piano, waarbij ze kiezen uit meedoen met de soort van stoelendans of alleen kijken en luisteren. De meesten vinden het leuk om nog even mee te doen met het spel en hebben plezier. We sluiten af met ons vaste eindliedje.

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,