Maandag, 14 oktober 2013


Muziektherapie (Les 7)stoplicht

We beginnen vandaag in de kleine zaal. Voor de kinderen wat onwennig om hier muziek te krijgen. Na ons vaste begin met het liedje ‘Wat gaan we doen vandaag, we maken muziek vandaag…’ doen we ‘het stoplichtspel’ met instrumenten. Een interactiespel, waarbij de kinderen goed moeten opletten wanneer ze wel en niet mogen spelen. Een rond bordje met de ene kant groen (= spelen) en de andere kant rood (= stoppen) wordt hierbij gebruikt. R. is de eerste muzikant en krijgt van mij een nieuw trommeltje dat ik heb meegebracht. De accordeon begint met een korte improvisatie. Voor R. staat het stoplicht nog op rood. De accordeon komt tot een einde en het stoplicht gaat voor R. op groen. R. trommelt en stopt weer bij rood. De accordeon neemt het weer over. Zo ontstaat er een muzikaal vraag-en antwoordspel. Het stoplichtbordje heeft hierbij een structurerende functie om met name het stoppen met spelen voor de kinderen  te verduidelijken. Immers het stoppen met spelen is vaak juist zo moeilijk voor ze. Vervolgens komt muzikant A. erbij met een schudeitje. R. en A. moeten nu samenspelen aan de hand van het stoplicht, telkens reagerend op de accordeon. Dit doen ze prima. J. komt er daarna bij met een rieten schudkokertje. Met z’n drieën samenwerken, een hele uitdaging. Voor J. nodigt het instrumentje uit om er mee door te blijven spelen, met zijn ogen dicht. Als je het stoplicht niet ziet (of misschien niet wilt zien?), dan kun je natuurlijk door blijven spelen…

Ik leer de kinderen een lied aan, ‘Mannetje Boe’, waarbij de kinderen telkens een ander vervoermiddel verzinnen:

Voor de melodie klik hier

‘Mannetje Boe die liep te dwalen,

liep te dwalen door de stad.

Mannetje Boe die liep te dwalen,

liep te dwalen door de stad.

Met de bus kon hij niet rijden,

omdat er geen chauffeur meer in zat.

‘Mannetje Boe die liep te dwalen,

liep te dwalen door de stad.

Stap – - Stap – - Stap – - Stap- -‘

Ojee, waarmee moet mannetje Boe nu gaan? Het blijken echte stadskinderen te zijn, want A. verzint de metro en R. de tram! De kinderen zijn er niet zo toe te bewegen om mee te zingen. Maar misschien komt het lied er thuis wel zomaar ineens uit. Dat is wat je vaak ziet gebeuren.

We gaan afsluiten in de grote zaal ernaast. Om de overgang soepel te laten verlopen, vormen de kinderen een stoet achter de accordeon:

’1,2, in de maat,

anders wordt de juffrouw kwaad.

Maar de juffrouw wordt niet kwaad,

want we lopen in de maat!’

Zichtbaar is dat de kinderen de grote zaal ervaren als een beetje ‘thuiskomen’. Bij de piano bladeren de kinderen om de beurt door de map met afbeeldingen, waaruit ze er eentje mogen uitkiezen. Ze kiezen iets uit afgaand op de afbeelding en niet zozeer op het liedje dat erbij hoort. Weer een andere speelse vorm om te werken met liedjes.

Fijne herfstvakantie allemaal!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , ,