Maandag, 16 februari 2015


Muziektherapie (Les 7): Gek Doengek

J. en A. doen vandaag mee. We hebben het over ‘gek doen’. Het is Carnaval en de kinderen noemen dingen op die bij Carnaval horen: verkleden, zingen, en eigenlijk ook wel een beetje gek doen. Na het beginliedje leer ik ze een gek liedje, het heet ‘Iedereen is gek behalve ik!’  (de hele tekst bestaat alleen uit deze zin). Bij het liedje mogen de kinderen in plaats van het woord ‘gek’ iets anders bedenken. Opeens hebben J. en A. lol om het laten van scheetjes. Nou daar zingen we dan ook maar over en het wordt als volgt: ‘Iedereen laat scheetjes behalve ik!’ Er heerst een lollige stemming en de accordeonbegeleiding geeft het een vrolijk karakter.  “Jongens ik weet ook nog een leuke, maar die fluister ik want het is eigenlijk niet zo netjes om te zingen”. Ze zijn heel nieuwsgierig en komen dicht bij me om te horen wat ik heb bedacht. Ze schieten in de lach en we zingen: ‘Iedereen heeft dikke billen behalve ik!’ Inderdaad, een gek liedje.

J. heeft als verrassing voor vandaag een bandje met muziek meegenomen. We gaan op zijn muziek meebewegen met de koorden. We staan in een driehoek, houden de koorden vast en zijn zo met elkaar verbonden. Hierbij moeten de kinderen meegaan met mijn bewegingen. Het lied ‘O sole mio’ klinkt en we zwieren met de koorden op de muziek mee. Met z’n drieën dit doen is wel moeilijker dan in tweetallen, maar het gaat best goed. Leuk J. dat je deze muziek hebt meegebracht!

Tijd voor nog een ander gek liedje. Eigenlijk is het een opzegversje waarbij iedere zin nagezegd wordt door de kinderen:

‘Boem chaka boem

Boem chaka balla chaka balla chaka boem

Oké?

Nog een keer?

En nu?

………’  (Hier iets bedenken: bijv. met een gek gezicht, boos gezicht, rare beweging erbij,… Daarna wordt het versje op deze manier weer opnieuw gedaan)

J. haakt al snel af bij het versje. Het lijkt hem niet zo aan te spreken. A. heeft er juist plezier in en doet enthousiast mee. We bedenken bij het versje ook ‘verliefd’, want deze mimiek kon A. vorige week zo leuk uitbeelden. Ook nu doet hij het heel leuk en het versje wordt er heel grappig door!

De instrumenten gaan we vandaag ook op een gekke manier bespelen. De trommels met een houten pollepel en de xylofoons met een theelepel. Eerst de xylofoons samen met de piano. Maar A. wil persé de trommel en wordt heel boos omdat we de trommels pas daarna doen. Hij loopt boos weg. Na even bij zijn moeder te zijn geweest komt hij er weer bij. Ook nu wil hij de xylofoon niet aannemen en loopt weer boos weg. Samen met J. speel ik een improvisatie en we laten A. even met rust. J. vindt het zo te zien wel grappig om met een theelepel op de xylofoon te spelen. Samen met de piano klinkt het vrolijk.

Even later komt A. weer binnen. Ja, nu is het tijd voor de trommel. Met een houten pollepel slaat hij op de trommel, op mijn aanwijzingen niet te hard. “Spookmuziek”, stelt A. voor. Ja goed idee, op de piano speel ik het enge melodietje van vorige keer mee met zijn trommel. A. gebruikt ook zijn stem erbij op een spookachtige manier, leuk! Gelukkig is zijn stemming weer bijgedraaid en is het allemaal weer goed.

Nog even swingen op ons eindliedje. High-five en fijne voorjaarsvakantie allemaal!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , ,