Maandag, 16 maart 2015


Muziektherapie (Les 10): Zonnetjezongezichten

Het is mooi weer, de zon schijnt en vandaag hebben we het over de lente die op komst is. In plaats van de accordeon heb ik mijn gitaar mee. Eerst natuurlijk ons welkomlied met een nieuwe variatie: mee klakken met je tong. J. doet het klakken met zijn tong en de andere bewegingen goed mee. A. is vooral goed in het zingen van de tekst. Zo vullen ze elkaar prima aan!

Het wordt al bijna lente en daarom leuk om het nieuwe liedje ‘Zonnetje’ te leren:

‘Zonnetje, zonnetje aan de lucht, wat heb je warme stralen.

Ik kom, ik kom bij jou, een heel mooi kleurtje halen.

Bruine wangen, rode neus en hier en daar een sproetje.

En wordt het soms te warm voor mij dan draag ik wel een hoedje!’

Plaatjes die de tekst van het liedje uitbeelden geven houvast aan de kinderen om het makkelijker te leren. Erbij hoort een hoedje die we telkens bij de laatste zin van het liedje aan een ander doorgeven. A. verstopt zijn hele gezicht onder het hoedje, zo warm heeft hij het kennelijk van het zonnetje. Daarna trekt hij zijn shirt uit, die vindt hij ook veel te warm. J. geeft een voorbeeld van een land waar het heel warm is. Zo leven ze zich helemaal in, in het zonnetje dat soms te warm is!

Even lekker bewegen met muziek van CD. We houden een groot doek vast waarmee we de golfbewegingen van het water uit gaan beelden. Daarop ligt een oranje opblaasbal, ‘de zon’ die boven het water schijnt. Maar let op, de zon mag niet van het water verdwijnen. A. wil veel liever voetballen met de opblaasbal. Hij pakt deze van de doek en gaat ermee aan de haal. Hij wil zich niet aan de opdracht houden en loopt boos naar een hoek van de zaal. We laten A. even met rust. Er klinkt vrolijke zigeunermuziek die afwisselend langzaam en snel gaat. J. en ik maken hierbij kleine of grote golfbewegingen. Oeps, opeens vliegt onze zon van het water af. A. pakt snel onze zon en gooit deze weer terug in de doek. Dankjewel A! Hiermee is A. weer teruggehaald bij de opdracht en doet hij nu wel mee met het maken van golfbewegingen op de muziek. Veel leuker zo met z’n allen!

Met de instrumenten gaan we nogmaals aan de slag met emoties. Deze keer een afbeelding van zonnetjes met de gezichtsuitdrukkingen ‘blij’, ‘boos’, verdrietig’ en ‘bang’. J. en A. kiezen eerst een instrument en daarna een zonnetje met emotie die we met z’n allen muzikaal uitbeelden. J. kiest de xylofoon en A. de rasp. Eerst spelen we ‘blij’. Dit begeleid ik op gitaar, omdat deze van zichzelf al luchtig en vrolijk klinkt. Bij ‘verdrietig’ stelt J. voor om er een huilend stemgeluid bij te maken. Ja dan klinkt het echt zielig. Maar A. wil dat geluid ook graag doen. We spreken af dat je zelf mag beslissen of je het huilgeluid wel of niet doet. Een droevig muziekstukje op piano met een hoop gejammer klinkt vervolgens. Het is eigenlijk juist wel grappig en ze vinden het zichtbaar leuk om te doen! Tijd daarna om af te ronden met ons eindliedje.

Tot volgende week jongens!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , ,