Maandag, 2 december 2013


Muziektherapie (Les 12)spelende kinderen

Bij het beginliedje beslissen we samen welke vorm we er aan geven: het rijtje afgaan met de namen of telkens iemand uitkiezen. Dit laatste vinden ze toch leuker en is natuurlijk ook spannender.

Vandaag een kringspel met een zachte bal met belletje erin. We borduren verder op de melodie van vorige week ‘De wielen van de bus…’, met als tekst: ‘De bal gaat rond, de bal gaat rond… he-le-maal rond!’ Eerst oefenen we het zonder accordeon, daarna met. Tijdens het zingen geven de kinderen in de kring de bal aan elkaar door. Degene die de bal krijgt op het laatste woord van het liedje, houdt de bal vast en mag iemand uitkiezen bij wie het liedje (met bal) weer opnieuw begint. “Beweeg de bal maar heen en weer tijdens het doorgeven, zodat je ook het belletje hoort.” Een enkele keer wordt de bal gegooid of valt deze. Dan stopt het liedje meteen en moet het opnieuw, want dat was niet volgens de spelregels.

Ik voeg nog een element toe: degene bij wie het liedje weer begint mag kiezen naar welke kant de bal wordt doorgegeven: rechtsom of linksom. De kinderen doen leuk mee. R. maakt het af en toe extra spannend door lang te wachten met het doorgeven van de bal. Met de accordeon wordt dit extra kracht bijgezet, doordat deze ook even blijft ‘hangen’ op een bepaalde toon om daarna weer met de melodie verder te gaan.

Daarna doen we nog een bekend bewegingsliedje, ‘In de maneschijn’. De bewegingen erbij komen niet echt uit de verf, maar er wordt best wel goed meegezongen.

J. heeft een boekje met plaatjes (behorend bij allerlei woorden) ontdekt in mijn tas en vraagt of we er bij de piano liedjes uit kunnen doen. Dat is een prima idee. Ik laat de instrumentjes even achterwege, zodat de kinderen zich zo goed mogelijk op de plaatjes en bijbehorende liedjes kunnen concentreren. S. kiest een plaatje van een weg met auto’s uit. Een liedje over een weg bedenken, dat is best moeilijk. Ik help de kinderen met het liedje ‘Tussen Keulen en Parijs ligt de weg naar Rome’. Nog een paar liedjes doen we op deze manier. De kinderen willen tot slot nog wel met de instrumenten spelen. Dat doen we bij het eindliedje met natuurlijk J. als dirigent.

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,