Maandag, 2 februari 2015


Muziektherapie (Les 5): Emotiesemoties

We hebben het vandaag over emoties: boos, bang, blij en verdrietig. J. is er en samen met hem maak ik alvast een begin met het welkomlied ‘Tijd voor muziek’.  Even later komt A. binnen met zijn moeder. Hij is vlak voor aankomst hard op zijn knie gevallen en daarom blijft zijn moeder even bij hem. Arme A. Gelukkig gaat het al snel goed met hem en beweegt hij zijn benen weer lekker heen en weer.

Vandaag heb ik in plaats van de accordeon mijn gitaar meegebracht. Voor het liedje dat ik de kinderen vandaag ga aanleren liggen vier plaatjes van gezichten op de vloer. Deze hebben de uitdrukkingen: boos, bang, blij en verdrietig. Ik laat ook vier verschillende zinnetjes zien die bij een bepaalde emotie horen, zoals ‘ik wil het niet’, ‘ik durf het niet’, ‘ik vind het leuk’ en ‘ik voel me naar’. De kinderen koppelen eerst de zinnetjes aan de emoties. Het liedje is eenvoudig, alleen deze regels vormen bij iedere emotie (plaatje) de tekst met als slotregel ‘want ik ben boos’ (bang, blij, verdrietig). Zo zingen we over alle vier de emoties. Maar nu wil ik ook de bijbehorende gezichtsuitdrukkingen er nog bij zien. J. kan heel goed boos kijken. Hij vertelt erbij dat hij een boze dief is, omdat hij een gestreepte trui aan heeft. “Wanneer we over ‘boos’ zingen, gaat het eigenlijk over jou!”, zeg ik tegen hem. J. vindt dat zichtbaar leuk. En ‘verdrietig’ slaat wel een beetje op A. die heel hard op z’n knie is gevallen en verdrietig was. A. kan bij het liedje ook heel goed een verdrietig gezicht trekken. Maar hé wat zie ik daar opeens, A. blijkt kauwgom in z’n mond te hebben. Dat mag niet bij de muziek. Het leidt ertoe dat A. gaat klooien met zijn kauwgom en daarmee de volledige aandacht trekt van J. Ik vertel A. zijn kauwgom op de gang weg te gooien en dan weer terug te komen. Maar A. blijft wel lang weg en ik moet A. uiteindelijk zelf op gaan halen. Dit geeft een onderbreking van de muziektherapie, want J. is daarmee natuurlijk ook van zijn plek.

De onderbreking grijp ik aan om daarmee meteen de overgang te maken naar de andere zaal met de piano. J. en A. zijn in een stemming van tikkertje willen doen. Ik moet hen hierop aanspreken en corrigeren om zo hun aandacht weer bij de muziek terug te halen.

Op instrumenten kun je ook de vier emoties spelen. We gaan muziek maken die samen met de piano ‘boos, bang, blij of verdrietig klinkt. A. wil graag “Dat doosje!”, waar de klankstaven in zitten. J. vindt het goed om de xylofoon te nemen. Om de beurt kiezen de kinderen een emotie uit die ze samen met mij muzikaal uitbeelden. De ander luistert naar wat er klinkt en hoe we spelen. A. kiest ‘vrolijk’. Samen met de vrolijk klinkende pianomelodie speelt hij er inderdaad vrolijk op los. J. kiest voor ‘bang’ en wil wel ‘enge’ muziek met mij spelen. “Spoken”, zegt J. glunderend terwijl we aan het spelen zijn. Het klinkt inderdaad wel spookachtig, dat is ons goed gelukt!

A. bekijkt uitgebreid alle klankstaven die hij voor zich heeft in de doos. Hij pakt de toon ‘A’ eruit. A. kijkt bij de xylofoon van J. of hij ook een ‘A’ heeft. Ja, die heeft er zelfs twee, een hoge en een lage. Ik gebruik deze inbreng van A. om samen op de toon ‘A’ te improviseren. Eens luisteren of dat dan vrolijk of verdrietig of als iets anders klinkt… Allebei spelen ze alleen op de ‘A’ en ik improviseer erbij op piano, in A mineur. Met dit mineur akkoord klinkt heel duidelijk een droevige melodie. Goed meegespeeld jongens. Maar laten we wel nog vrolijk afsluiten, dat is wel zo leuk. Nu mogen ze weer alle tonen van hun instrument gebruiken bij een vrolijke, speelse pianomelodie. Bij het eindliedje nog even lekker swingen om daarna elkaar gedag te zeggen met onze high-five.

Na een wat onrustig begin met de nodige afleiding, eindigde het vandaag met mooi en geconcentreerd muzikaal samenspel. Dat is fijn jongens, jullie kunnen het best!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , ,