Maandag, 2 maart 2015


Muziektherapie ( Les 8): KleurenDSCN9465

We hebben het vandaag over kleuren. Na ons welkomliedje bekijken we welke kleuren onze kleding heeft. J. heeft een trui aan met verschillende kleuren strepen en A. een T-shirt met kleurrijke opdruk. We noemen de kleuren op. Ik leer de kinderen een nieuw liedje ‘Rood rood mannetje’, waarbij ze telkens een kleur mogen kiezen:

‘Rood rood mannetje, rood is mijn hoed

rood is mijn buik en rood is mijn snoet

rood alles rood, ja rood ben ik vandaag

welke kleur ik morgen ben, dat is wat ik vraag

“blauw”

oké!

zing maar met me mee’

Blauw blauw mannetje blauw is mijn hoed, etc…

Een plaatje erbij van een mannetje met een hoedje die van top tot teen rood is geeft de kinderen houvast bij het liedje.

J. en A. kiezen allebei graag blauw, een echte jongenskleur natuurlijk! “Ik heb een hekel aan paars en roze”, zegt J. Misschien ook wel te meisjesachtig. A. zit dicht tegenover me. Hij zit onderuitgezakt op zijn stoel en legt tijdens het zingen zijn voeten op mijn schoot. Hij zoekt hiermee even mijn genegenheid op. Even later als hij mijn accordeon helpt dichtdoen, geeft hij me aansluitend een dikke knuffel. Dat is heel lief van jou A!

J. is nieuwsgierig naar wat we verder gaan doen. Een muzikaal spel met een kleurendobbelsteen. Bij de kleuren horen opdrachten die we afgelopen tijd bij muziektherapie hebben gedaan zoals: doe een klank met of zonder beweging erbij; klap een ritme; trommel op je benen een ritme. We bespreken eerst de opdrachten bij de verschillende kleuren, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten als ze met de dobbelsteen gooien. J. gooit als eerste en is enthousiast over de opdracht die erbij hoort: een klank met een beweging erbij doen. Zijn ‘oe’-klank gaat tegelijk met zijn handgebaar trapsgewijs van omlaag naar omhoog en weer terug. Hij legt erbij uit dat het net een balletje is die zo van de trap naar beneden sprongetjes maakt. Dat is supermooi bedacht J! A. wil persé met de dobbelsteen blauw gooien, omdat hij dat een mooie kleur vindt. De onvoorspelbaarheid van waar de dobbelsteen op uitkomt is voor hem misschien ook wel moeilijk om mee om te gaan. En dus legt A. de dobbelsteen op de kleur blauw. Ach dat mag best voor deze keer, het spel is ook nog helemaal nieuw. Zijn opdracht is om samen tegelijk ieder zijn eigen klank te doen met een beweging erbij. A. neemt de leidersrol op zich en draagt mij op welke klank ik moet doen. Ik vind het wel mooi dit eigen initiatief van A. Verschillende klanken en bewegingen zijn te horen en te zien.

In de andere zaal gaan we verder met een instrumentenspel met de kleurendobbelsteen. Een bepaalde kleur hoort bij een bepaald instrument. A. mag nu als eerste gooien. Weer wil hij de kleur blauw en toevallig hoort deze bij een trommel die hij graag wil. Ook nu legt A. de dobbelsteen op blauw in plaats van met deze te gooien. Wel wil ik dat hij een keuze maakt tussen de piano of accordeon als begeleidingsinstrument. De accordeon wordt het. A. speelt prima beheerst op zijn trommel mee. Daarna ‘gooit’ J. ook een trommel met de kleur paars. Ook hij wil met de accordeon meespelen. A. wil tot slot graag de ‘enge’ muziek spelen met de piano. Ik maak er, ter herhaling van vorige keer, een muzikaal verhaaltje van: A. speelt het enge spook op zijn trommel en J. een jongen die boos is op het spook. ‘Enge’ en ‘boze’ pianomuziek wisselen elkaar af. A. en J. spelen geconcentreerd mee en letten goed op wanneer ze aan de beurt zijn.

J. wil al een high-five geven. Maar eerst ons vaste eindliedje. Tot de volgende keer!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , ,