Maandag, 2 september 2013


Muziektherapie (Les 1)

Wat leuk om elkaar weer te zien na de vakantie! De kinderen lijken er zin in te hebben.

Tijdens ons beginliedje komt M, een nieuwe jongen, met zijn mama binnen om eens kennis te maken met de muziektherapie. Ook voor hem zingen we het lied en M. lacht erbij.

Voor vandaag heb ik iets nieuws meegenomen en J. is nieuwsgierig naar wat er in de tas zit. Kleine ballonnetjes. Ze kiezen allemaal een kleur uit, ook M. Als je er mee schudt lijkt het een sambabal. De kinderen raden wat er in zit: zaadjes? balletjes? Het is rijst. Ze schudden het ballonnetje in hun hand en behalve het geluid voelen ze ook de rijst in hun hand heen en weer bewegen. Het horen en voelen wordt tegelijkertijd gestimuleerd.

Ik laat de kinderen mij volgen in mijn bewegingen met het schudballonnetje: ritmisch ermee tikken tegen je been, je knie etc. De motoriek wordt nu ook gestimuleerd. Weten jullie nog een beweging? R. tikt ermee tegen zijn hoofd en we doen hem na.

Na te hebben ervaren hoe het schudballonnetje klinkt en voelt, spelen de kinderen mee met de accordeon. Let goed op, want soms klinkt de accordeonmuziek zacht en dan weer harder. J. zegt dat het ballonnetje niet zacht kan klinken. Zonder de accordeon erbij oefenen we afwisselend met zacht heen en weer schudden en wat harder en wilder schudden. Behalve dat het geschud zachter klinkt, voelt het ook zachter op je hand.

Nu weer samen met de accordeon. Wie wil er beginnen met zijn schudballonnetje en hoe wil je beginnen, zacht of hard? Alle kinderen vinden hard beginnen veel leuker en spannender dan zacht. Dan word je natuurlijk ook goed gehoord en treed je op de voorgrond. Het zachter meespelen met de accordeon lukt nu ook beter. Wat hebben ze een goede concentratie hierbij. Van M. knap dat hij als nieuweling het al zo meebeleeft en af en toe meedoet!

Het dirigentenspel weten de kinderen nog heel goed en is leuk om aan M. te laten zien en horen.  Dirigent met handtrommel en solist op houten xylofoon wisselen van rol. Het spel wordt ondersteund door rustige begeleiding op accordeon. M. beweegt zich inmiddels door de zaal en beleeft het op zijn manier mee.

We ronden langzaam af met liedjes op piano. J. ontdekt dat wanneer hij zijn voet tegen de poot van de piano zet hij de trillingen voelt als ik speel. R. zet ook zijn voet ertegen aan. Leg allebei jullie handen maar eens tegen de kast van de piano dan voel je het nog beter. Ik speel de blues met een lage baspartij. Hoe lager, hoe duidelijker de trilling voelbaar is. Het voelen van de pianomuziek weet hun aandacht goed vast te houden.

Ze zitten zo rustig naast me, dat ze het nog kunnen opbrengen om als solist op de piano mee te spelen: met 1 vinger op de hoge toetsen meespelend op het blues schema. Lekker swingend, knap gedaan!

De schudballonnetjes krijgen ze mee naar huis. Teken er thuis met stift maar een gezichtje op, dan is het nog leuker!

Tip: wil je zelf een schudballonnetje maken? Doe er slechts een half theelepeltje rijst in anders klinkt het veel te hard. En hoe groter de ballon is opgeblazen, hoe harder het geluid klinkt.

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , ,