Maandag, 23 maart 2015


Muziektherapie (Les 11):  Wat hebben wij allemaal geleerd???Diplomamuziek

Vandaag is de laatste keer muziek. Wat hebben de kinderen geleerd? Wat vonden ze leuk om te doen? Met de accordeon doen we eerst ons welkomlied ‘Tijd voor muziek’ met enkele bewegingen en variaties die we afgelopen periode bij dit lied hebben bedacht. A. en J. zijn wat ongedurig en meer met elkaar bezig in plaats van met de muziek.

Met de nieuw geleerde liedjes die we gaan herhalen, wordt hun aandacht er weer meer bij gehaald. Ze mogen om de beurt een liedje uitkiezen, waarbij de bijbehorende afbeeldingen hun de nodige houvast geeft. De tekst en melodie van de liedjes zijn best goed bij ze blijven hangen. Ook de opdrachten die bij de verschillende liedjes horen weten ze nog prima.

Bewegings-en stemoefeningen kwamen afgelopen tijd ook aan bod. Om de beurt verzinnen we een klank met een beweging erbij die de anderen nadoen. A. kiest de ‘rr’, zijn favoriete klank die hij altijd kiest. J. verzint vooral hele leuke bewegingen. Daarna houden we elkaars hand vast in een kringetje en proberen zo een klank met beweging aan elkaar door te geven.

Met de instrumenten herhalen we het muzikaal uitbeelden van emoties. Ik heb de eerder gebruikte afbeeldingen van verschillende situaties mee waar ze ook een emotie aan koppelen (een boos, bang, vrolijk of verdrietig gezichtje). Eerst kiezen ze een instrument uit. J. de klankstaven en A. de rasp. Welke situatie wil je uitbeelden en welk gezichtje hoort daarbij? A. kiest de afbeelding van het spook met een bang jongetje en zegt “Enge muziek”. Inderdaad het klinkt een beetje eng en spookachtig op de piano. Het geluid van de rasp van A. past hier mooi bij. J. kiest vervolgens de afbeelding van twee jongens die ruzie hebben en elkaar uitschelden. Lage, boze tonen klinken op de piano en J. maakt felle slagbewegingen op zijn instrument. Hij leeft zich helemaal in de situatie in. De afbeelding van de schoolbus spreekt J. ook aan. Hier hoort de emotie ‘blij’ bij. J. wordt helemaal enthousiast bij de gedachte aan een schoolreisje en zegt dat superleuk te vinden. De muziek waarmee we het schoolreisje uitbeelden klinkt dan ook vrolijk en springerig.

Tot slot doen we één van hun favoriete spellen, het standbeeldspel. Probeer maar een zo mooi mogelijk standbeeld te maken zodra de pianomuziek stopt. De kinderen letten goed op, staan telkens in verschillende houdingen stil en hebben zichtbaar plezier.

Maar dan is het toch echt tijd om af te ronden met ons eindliedje ‘Stoppen met muziek’ en onze high-five. Als beloning voor hun inzet afgelopen tijd bij muziek krijgen ze een diploma muziek. Ze zijn er zichtbaar trots op.

Jullie hebben echt je best gedaan en veel geleerd. Ik ben trots op jullie!!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , ,