Maandag, 27 januari 2014


Muziektherapie (Les 4)

Buiten is het kouder aan het worden. Misschien vriezen de sloten binnenkort wel dicht. We doen met accordeon het liedje kikker‘Er zaten 7 kikkertjes’, over kikkertjes in een dichtgevroren sloot.

 

Ik heb een kikkerhandpop meegenomen. S. mag deze als eerste en krijgt er ook een trommeltje bij. Tijdens het liedje slaat de kikker mee op het trommeltje. Daarna mag deze worden doorgegeven aan een ander. Zo komt iedereen aan de beurt. S. laat tussendoor zijn losse tand zien, waar hij wat last van heeft. Ik zeg hem maar rustig aan te doen. Wanneer ik voor een ogenblik van mijn stoel ben opgestaan, neemt S. vlug ‘mijn’ plek in. “Dat is leuk, we hebben een nieuwe juf!”, zeg ik. S. kan er wel om lachen. Ik zing vervolgens het liedje even gezellig tussen de kinderen in, naast A. met de handpop en trommeltje . Daarna draaien S. en ik de rollen toch maar liever weer om.

We breiden het liedje uit met een spel in de zaal. De kinderen mogen met hun stoel een eigen plekje in de zaal zoeken. Best een lastige taak, want ze weten eigenlijk niet zo goed waar ze hun stoel nu moeten neerzetten. Uiteindelijk belanden alle stoelen tegen de spiegelwand aan, keurig op een rijtje strak naast elkaar. Hiermee hebben ze voor zichzelf  structuur aangebracht bij een opdracht die weinig structuur bevatte! Toch maar alsnog de stoelen kriskras in de ruimte gezet, zodat ieder echt een eigen plekje heeft. De kinderen zijn nu allemaal kikkers die op hun stoel in de dichtgevroren sloot zitten. Behalve eentje, die loopt tijdens het liedje met de kikkerhandpop en trommeltje samen met mij rond. Aan het eind van het liedje kan deze kikker een ander bevrijden uit de sloot door diegene de handpop met trommeltje te geven. Ze wisselen van rol en vervolgens loopt er een nieuwe kikker al spelend met mij door de zaal. Ra. draait er zelfs pirouetjes bij, wat een vrolijke kikker is dat! De kinderen kunnen hun aandacht redelijk goed bij het spel houden en blijven mooi stil zitten in de dichtgevroren sloot.

Tijd nog voor instrumentaal samenspel. Bij de piano mag ieder kind zelf een instrument uitzoeken. Dit verloopt heel soepel, geen onenigheid over wie welke neemt. Heel goed. Telkens mag één iemand beginnen en valt de rest met de piano bij. Daarna wisselen de kinderen van instrument. Ook dit regelen ze onderling uitstekend, zonder mijn hulp hierbij nodig te hebben. S. is tijdens het spelen echter wat ongedurig, vertoont uitdagend gedrag door hard op zijn instrument te slaan of er mee te gooien. Ik moet zijn instrument dan ook even van hem afnemen en hem tot de orde roepen.

Gelukkig kunnen we met z’n allen op een fijne manier afsluiten met ons eindliedje. Uit zichzelf leggen de kinderen de instrumenten netjes terug. Keurig hoor en dank jullie wel!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , ,