Maandag, 28 oktober 2013


Muziekthearpie (Les 8) Afbeelding - 28-10-2013

Vandaag heerste buiten een stevige storm. Voor de kinderen behoorlijk spannend. Belangrijk om het aanbod van muziek voor vandaag laagdrempelig te houden, zodat ze niet snel overvraagd worden.

We pikken op waar we voor de herfstvakantie gebleven zijn. Het stoplichtspel met accordeon. Vandaag telkens samen met één solist. J. wil niet meedoen en is daar heel stellig in. Om hem er toch op een zinvolle manier bij te betrekken, geef ik hem de rol van assistent. Hij geeft de spullen aan die we nodig hebben en legt aan de anderen de spelregels van het stoplichtspel uit. Deze rol past hem wel. R. speelt als eerste op een trommeltje aan de hand van het stoplichtbordje, die afwisselend op rood of groen staat. Hierdoor ontstaat een ‘vraag-antwoordspel’ met de accordeon. Vervolgens speelt S. Hij doet dit spel voor het eerst en dat gaat al best goed. Ad. zit bij mama op schoot. Hij heeft nog tijd nodig om te wennen aan de situatie. Omdat ik eerdere keren heb gezien dat Ad. op de houten xylofoon prima tot spel komt en hij zich hier prettig bij voelt, krijgt hij deze van J. Ad. speelt er geconcentreerd op. Voor hem nog wel moeilijk om zich aan de spelregels van het stoplichtspel te houden. Hij speelt het liefste door en geeft de xylofoon na afloop met moeite af aan J. Deze wil op zijn beurt nu wel meedoen. De houten xylofoon is nu eenmaal een instrument dat alle kinderen wel aanspreekt!

We herhalen het liedje ‘Mannetje Boe’ en de kinderen verzinnen er voertuigen bij. Ad. is onrustig en gaat telkens van zijn plek af. Zijn mama verlaat de zaal om zo te kunnen zien hoe Ad. dan is bij de muziek. We breiden het liedje ’Mannetje Boe’ uit met beweging in de zaal. Opdracht is om, wanneer het liedje stopt, stil te staan en een voertuig uit te beelden. Een vliegtuig met de armen gespreid, een bus of auto met een denkbeeldig stuur, etc. De kleine zaal leent zich beter voor een dergelijk bewegingsspel dan de grote zaal. Letterlijk minder afstand tussen de kinderen en mij, waardoor ze beter betrokken kunnen blijven. Ze doen leuk mee. Ad. onttrekt zich echter aan het geheel en ligt op de grond. Ik neem hem, al zingende met de accordeon, aan de hand om hem er ook bij te betrekken. Voor even gaat hij hier in mee.

We sluiten af in de grote zaal bij de piano. In plaats van liedjes speel ik een improvisatie op piano. De kinderen spelen om de beurt op de houten xylofoon mee. Ad. als eerste om te voorkomen dat hij anders meteen zijn plek wil verlaten. Hij speelt heel mooi in het ritme van de piano mee. Knap! Ook nu is het voor hem na afloop moeilijk om de xylofoon af te geven aan de volgende. Van een langzame, wiegende melodie gaat de piano over in een meer springerige melodie. “Als een haasje!”, zegt J. Inderdaad, meespelen op de xylofoon als een huppelend haasje. Bij Sa. zie ik de ‘body percussion’ van eerdere muzieksessies terug: tijdens de piano improvisatie begint hij uit zichzelf afwisselend op zijn benen en in zijn handen mee te klappen. Mooi om te zien wat de kinderen bij muziek inmiddels zoal hebben opgepikt en spontaan laten zien!

Elsbeth

2 Responses to Maandag, 28 oktober 2013

  1. Leonie 30 oktober 2013 at 22:04 #

    Heel leuk om te lezen Elsbeth. Reijer gaat altijd met veel plezier naar je toe.

    • Marina 31 oktober 2013 at 14:57 #

      Fijn om te horen, dat Reijer ervan geniet!!!

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , ,