Maandag, 5 januari 2015


Muziektherapie (Les 1): In de War Zijnin de waar

Wat fijn om weer muziektherapie te geven aan de kinderen en elkaar weer te zien!

Vandaag zijn J. en A. er. Voor A. is het de eerste keer en is zijn begeleidster er daarom bij. Eerst geef ik de kinderen de gelegenheid om de accordeon van dichtbij te komen bekijken. Het is en blijft een interessant instrument voor ze.

Voor deze periode heb ik een nieuw welkomlied gemaakt ‘Tijd voor muziek!’, waarbij het refrein telkens een andere invulling krijgt. De kinderen kunnen hier ook over meedenken.

Het lied gaat als volgt:

 Goeiemiddag allemaal

‘t is weer tijd voor muziek

musi, musa, musica

doe maar met me mee

refrein:

Zing maar met me mee

Netjes in de maat

Zing maar met me mee

TRA-LA-LA (a capella)

 Klap maar met me mee

etc…

KLAP-KLAP-KLAP (alleen met de handen)

 Stamp maar met me mee

etc…

STAMP-STAMP-STAMP ( alleen met de voeten)

Kun je nog iets verzinnen bij het lied?

Vandaag hebben we het over in-de-war-zijn. Ben jij weleens in de war? En wat doe je dan? J. wil graag een voorbeeld geven, maar komt niet helemaal uit zijn woorden en eindigt met: ” ik weet het niet meer”. Dat hoort ook bij in de war zijn, dan weet je het even niet meer! Maar dat is helemaal niet erg. Iedereen is weleens in de war. Het liedje dat ik de kinderen aanleer heet ook ‘In de war’. Ik begeleid op accordeon. Best een lastige tekst waarvoor ze zich goed moeten concentreren:

 Boter op je schoenen en de schoensmeer op je brood (2X)

 refrein:

In de war, in de war

Ik ben weer in de war

In de war, in de war

Ik ben weer in de wie-waa-war

Schaatsen in je zwembroek en je muts op naar het strand (2x)

 Opstaan als het donker wordt en ‘s ochtends weer naar bed (2x)

Huilen als je vrolijk bent en lachen van verdriet (2x)

Naar aanleiding van de tekst ontstaan leuke gesprekken over hoe het eigenlijk wel moet. Met name A. merkt op dat dingen in het liedje niet kloppen: ‘Boter in je schoenen, dan gaan je schoenen raar ruiken!”.

O jee, zelf ben ik ook wel een beetje in de war vandaag. Want de stemoefening die we nu gaan doen had ik eigenlijk bedacht eerst te doen, als warming up voor het zingen en ter ontspanning. Nou ja, is verder geen probleem. We staan in een kringetje en schudden onze heupen even los. We zingen verschillende klanken in een toonladder naar omhoog en weer omlaag. Daarbij laten we onze armen ook meedoen vanaf de grond tot helemaal omhoog en weer terug naar beneden. Wie weet er nog een klank? A. zegt de letter ‘rr’ en wil deze graag voordoen, zodat we het daarna samen nadoen. Heel goed A.! Daarna krijgt ieder een eigen klank (‘rr’, ‘ie’, ‘aa’) en om de beurt laat ieder zijn klank horen met de armbeweging erbij. Maar dan daarna gaan we allemaal tegelijk onze eigen klank doen. Goed concentreren op je eigen klank en vooral niet in de war raken van de andere klanken. Dat gaat heel goed!

Natuurlijk gaan we de resterende tijd nog improviseren met instrumenten. J. verheugt zich hierop. Op naar de grote zaal waar de mooie piano al klaar staat. J. en A. spelen om de beurt op een eigen xylofoon mee met de pianobegeleiding. Om de beurt, dit betekent dat je ook moet wachten totdat je aan de beurt bent en je aandacht moet richten naar de ander die op dat moment speelt. Dat is eigenlijk nog het aller moeilijkste. Maar J. en A. weten dit goed op te brengen. Wat spelen ze ieder geconcentreerd!

Tot slot is er altijd ruimte voor verzoeknummers. J. wil ‘Vader Jacob’ op zijn xylofoon spelen met pianobegeleiding, zonder dat A. meespeelt op zijn instrument. Ik vind dat A. dan een andere passende rol moet krijgen bij het liedje en vraag J. iets te bedenken voor A. Bijv. meeklappen of meetrommelen op zijn benen? Dit laatste vindt J. een goed idee en A. doet meteen mee. Wat een prima samenwerking. Zo spelen we ‘Vader Jacob’ toch nog met z’n allen en klinkt het leuk samen.

Bij het eindliedje ‘Stoppen met muziek’ hoeven de kinderen niet meer te zitten. Het nodigt uit om er nog even lekker bij te bewegen. Met een high-five zeggen we elkaar gedag.

 Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , , , ,