Maandag, 6 januari 2014


Muziektherapie (Les 1)sneeuw

Wat leuk om elkaar na de kerstvakantie weer te zien. Ra., een nieuwe jongen, is er vandaag ook bij. Na ons vaste beginliedje vertellen sommige kinderen iets over wat ze in de vakantie hebben gedaan.

De winter is inmiddels begonnen en ik vraag de kinderen wat er allemaal bij de winter hoort. Sneeuw, ijs, sneeuwpop… Ik leer ze een zelfgemaakt liedje over de winter:

“Winter is gekomen,

herfst is voorbij.

Strakjes komt de sneeuw

er ook nog bij!

Sneeuwpop, sneeuwpop,

tralalala-laa

Sneeuwpop, sneeuwpop,

tralalala-laa”

Zo ook in plaats van ‘de sneeuw’ over ‘het ijs’ met als refrein:

“Schaatsen, schaatsen,

tralalala-laa”…etc.

We zingen het met accordeon erbij. Het is een makkelijke melodie en de kinderen zingen het vrijwel direct mee. De sneeuw beelden we uit met wiebelende vingers in de lucht, sneeuwvlokken dwarrelen naar beneden. Wanneer we over de sneeuwpop zingen, glijdt S. langzaam van zijn stoel af. Dat is grappig, het lijkt wel alsof de sneeuwpop smelt! Dit voegen we aan het liedje toe en alle kinderen ‘smelten’ aan het eind van het liedje van hun stoel af. Ra. en S. zijn wat onrustig, praten en bewegen veel. Om deze beweeglijkheid even kwijt te kunnen, doen we hetzelfde liedje maar nu met bewegingen van het hele lichaam erbij. We lopen verstijfd als een sneeuwpop en smelten aan het eind liggend op de grond. Daarna doen we alsof we schaatsen waarbij we op het eind zogenaamd onderuit gaan. We voegen ook skiën aan het liedje toen. S. beeldt het zich wel heel levendig in: hij loopt naar de deur en doet deze open. Op mijn vraag wat hij gaat doen, antwoordt hij: ” Mijn ski’s pakken!” Vervolgens binden we onze ski’s onder, pakken de stokken en hup daar gaan we op het liedje.

In de andere zaal laat ik de kinderen kiezen: alleen de trommeltjes of verschillende instrumenten? De trommeltjes worden gekozen. J. vertelt aan Ra. nog even de spelregel dat je niet hard mag spelen. Eenvoudige ritmes laat ik de kinderen na elkaar de kring doorgeven. Ra. en S. hebben moeite om stil te zijn met hun trommel wanneer ze nog niet aan de beurt zijn. Voor Ra. is dat natuurlijk ook heel moeilijk, want het is allemaal nieuw voor hem. We ronden het ritme spel af met een rondje waarbij ieder zijn eigen ritme mag laat horen. R. speelt heel geconcentreerd om op z’n allerzachtst te kunnen spelen. Hij maakt het daarmee spannend. Ra. leeft zich uit op de trommel, swingt er bij met zijn bovenlichaam. Fijn dat hij al zo leuk meedoet vandaag!

Na het eindliedje zeggen we natuurlijk ook in het nieuwe jaar gedag met een high five!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , ,