Maandag, 7 oktober, 2013


Muziektherapie (Les 6)DierenuitKenia1000st

Het is dierendag geweest en vandaag hebben we het over dieren. We zingen met accordeon een lied waarbij ieder kind een dier mag verzinnen. Hoe kun je dit dier uitbeelden tijdens het zingen? Een krokodil door met je handen plat op elkaar zijn bek uit te beelden. Een tijger weet S. wel: met je handen als klauwen.

De opdracht voor het volgende is dat de kinderen hun dier onthouden, want die gebruiken we ook voor de improvisatie met instrumenten. Samen met de accordeon probeer je je dier te spelen op de houten xylofoon. Het spelen aan de hand van een associatie maakt het makkelijker voor ze, omdat het richting en houvast geeft aan de improvisatie. Ad. doet erg zijn best op het instrument. Het erop spelen lijkt hem aan te spreken en hij gaat er op een goede manier mee om. Na afloop mag hij de volgende solist uitkiezen. Hij vindt dit zichtbaar moeilijk. Ik geef hem ruim de tijd, want ik vind het belangrijk dat hij het zelf doet. Uiteindelijk lukt het hem. S. speelt vandaag heel goed in het ritme van de accordeon mee. Op momenten dat de rust er voor aanwezig is en hij zich kan concentreren, komt naar voren dat hij best een goed gevoel voor muziek heeft!

Ad. kan vervolgens moeilijk blijven zitten en gaat telkens de zaal in. J. stoort zich hier aan. Het brengt wat onrust met zich mee en maakt het lastig om de kinderen bij de muziek te houden.

De kinderen mochten eerst zelf een dier kiezen, maar nu kies ik ze voor hen uit met het lied ‘Timpe, tampe, tovenaar’ op accordeon. De kinderen mogen de zaal in en beelden het dier uit waar de tovenaar uit het liedje hen in verandert. Ik plaats mijn krukje in het midden van de zaal om meer een lijntje te kunnen onderhouden met de kinderen die alle kanten uitvliegen. De grootte van de zaal nodigt dit altijd wel uit. Ad. blijft moeilijk bij de muziek te betrekken en gaat dikwijls zijn eigen gang. Voor sommigen verleidelijk om hierin mee te gaan en hun aandacht te verliezen.

Bij de piano zingen we dierenliedjes aan de hand van kaartjes met een dierenplaatje erop. Om de beurt mogen de kinderen een kaartje trekken, zonder dat ze de plaatjes kunnen zien. Dat vinden ze wel spannend en willen graag aan de beurt zijn. De meeste liedjes kunnen ze, soms met aanwijzingen van mij, wel raden. We zingen ze. De rust is weer meer terug en we sluiten af met ons vaste eindliedje.

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , ,