Maandag, 9 februari 2015


Muziektherapie (Les 6): Emotiesmichal 9 - 2

Vandaag gaan we verder over emoties: boos, bang, blij en verdrietig. Met J. en A. beginnen we met het welkomlied ‘Tijd voor muziek’.  A. is in een grappige bui en zingt mee met een hoge opera-achtige stem. Zo ontstaat spontaan een variatie bij het liedje: allemaal zingen we met of een hele hoge of een hele lage stem op het eind. Een vrolijk begin vandaag!

Ik heb plaatjes van gebeurtenissen of situaties meegenomen, bijvoorbeeld ‘boze vechtende jongens’, ‘een jongetje bang voor spoken’, ‘een blij verliefd stelletje’, ‘een verdrietig jongetje dat gepest wordt’. De kinderen koppelen eerst de vier verschillende emoties aan de plaatjes en komen naar aanleiding van de plaatjes ook met hun eigen verhalen. J. merkt op dat het vechten vast op het schoolplein was. Ja, daar hebben kinderen best weleens ruzie met elkaar. A. vertelt over pesten en dat hij iemand stom vindt. Zo hebben we interessante gesprekjes met elkaar!

Op de melodie van het lied van vorige week zingen we met de accordeon erbij over de gebeurtenissen met bijbehorende emoties. Bij het couplet over bang zijn voor spoken, verschuilt A. zich zogenaamd onder zijn stoel. Dat is leuk bedacht. A. kan ook heel goed met zijn mimiek uitbeelden hoe je verliefd moet kijken, wat een toneeltalent! J. is erg goed in boos kijken. Gelukkig blijft zijn boze uitdrukking niet hangen. We zijn juist allemaal blij!

Er moet even een toiletstop gehouden worden en dat vormt meteen een duidelijke overgang naar de andere zaal. Vorige keer speelden we de vier emoties (boos, bang, blij, verdrietig) op alleen xylofoons samen met piano. Maar vandaag zoeken we samen uit welk instrument bij welke emotie zou kunnen passen. Ik heb al vier instrumenten voorgeselecteerd om de keuze overzichtelijk voor de kinderen te maken: de trommel, de houten xylofoon, een rasp en een mini rainmaker. Welke emotie past het beste bij welk instrument? J. vindt ‘boos’ bij de xylofoon passen. Ikzelf had verwacht dat ze hierbij de trommel zouden kiezen en vind het leuk hoe zij er anders over denken. Ik laat de rasp horen, deze past wel bij ‘bang’. De trommel wordt als ‘blij’ bestempeld en met de rainmaker lijkt het alsof je de tranen van ‘verdriet’ hoort stromen. Deze laatste wil J. graag spelen. Op de piano speel ik een melancholische melodie en met het geluid van J.’s rainmaker klinkt het verdrietig. A. wil de bange en enge muziek spelen. De pianomelodie klinkt spookachtig. Met zijn stokje raspt A. over de rasp heen en weer. Maar dan stopt hij plotseling en doet alsof de rasp een microfoon is. Hij zingt mee met een beetje een spookachtig stemgeluid. Dat is mooi bedacht! J. wil nog wel ‘boos’ spelen op de xylofoon. “Hé maar dat is leuk, we kunnen een gebeurtenis met z’n allen uitbeelden”, stel ik voor. J. beeldt een grote boze jongen uit op zijn xylofoon en A. op de rainmaker een klein jongetje dat verdrietig wordt van die ander. “Let hierbij goed op de piano wanneer de melodie boos en zwaar klinkt en wanneer deze verdrietig klinkt, zodat je weet wanneer je mee moet spelen.” Dit doen ze met kleine aanwijzingen van mij heel geconcentreerd!

En dan is het weer tijd om te stoppen met ons bekende liedje en high-five.

Wat was het gezellig met jullie vandaag!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , ,