Maandag, 9 maart 2015


Muziektherapie ( Les 9): Kleurenrode man

We gaan verder met kleuren. Vandaag komt mevrouw E., die geïnteresseerd is in wat de kinderen bij muziektherapie doen, meekijken en meedoen. Als begin verzinnen we weer allerlei dingen die we bij ons welkomlied kunnen doen. Spontaan ontstaat hierbij dat we met gestrekte benen elkaars voeten raken en met onze voeten tegen elkaar bewegen op het liedje. Zo ontstaat er telkens weer een nieuwe variatie bij het liedje, wat leuk!

We herhalen het liedje ‘Rood rood mannetje’ van vorige week. Ook het plaatje van het rode mannetje erbij als houvast voor de kinderen. Maar in plaats van dat de kinderen een kleur mogen noemen, gooien we nu om de beurt met de kleurendobbelsteen. Zo zingen we het lied met verschillende kleuren. Vooral A. zingt heel goed mee. Hij pikt de liedjes snel op!

Kennen jullie ook bekende liedjes waar kleuren in voorkomen? Ik speel op de accordeon ‘In een groen knollenland’, ‘Rood kapje’ en ‘Oranje boven’. J. vindt het zichtbaar leuk dat hij deze liedjes kent en zingt enthousiast mee. ‘In een groen knollenland’ wordt extra leuk doordat we de tekst er ook bij uitbeelden. J. wil het haasje zijn die de fluit blaast, A. is de jager met een denkbeeldig geweer en mevrouw E. het haasje die de trommel slaat. Het liedje spreekt hiermee tot de verbeelding van de kinderen. Ze leven zich goed in hun rol in!

Het kleurendobbelsteenspel met de opdrachten herhalen we ook, want vorige week deden we dit maar kort. De kinderen hebben een beetje hulp nodig bij het bedenken van een beweging bij een klank. Ik doe een beweging samen met A. J. wil niet samen met mevrouw E. een beweging doen, maar liever alleen. Nou dat is prima, je moet hierbij doen wat je zelf prettig vindt.

Voor de improvisatie met instrumenten heb ik vandaag best een moeilijke opdracht. We gaan kleuren koppelen aan de vier emoties (plaatjes met gezichtsuitdrukkingen) die we eerder hebben gebruikt: ‘blij’, ‘boos’, ‘bang’ en ‘verdrietig’. Welke kleur past volgens jou bij welk plaatje (emotie)? Niets is daarbij goed of fout, het is maar wat je zelf vindt. J. vindt wit bij ‘blij’ passen. Rood hoort bij ‘boos’, volgens A. De kinderen kiezen daarna een kleur uit met bijbehorende emotie. J. kiest met de kleur wit voor ‘blij’ en de xylofoon om op te spelen. “Oké dan speel ik op de piano ook alleen op de witte toetsen”, stel ik voor. Samen klinkt het springerig en vrolijk. Mevrouw E. begint spontaan mee te fluiten wat klinkt als een blij vogeltje. Wil J. wel dat ze meedoet of wil hij juist alleen spelen met de piano? Ik vraag J. of het vogeltje nog mee mag doen. J. denkt even en na en zegt dan: “Het vogeltje gaat nu even eten”. Wat een mooie manier om aan te geven dat mevrouw E. mag stoppen en hij nu alleen wil spelen!

A. heeft al een trommel uitgekozen en kiest de kleur rood om de emotie ‘boos’ te spelen. “Het enge spook die boos is”, zegt A. Ja, dat is leuk om te spelen. Eng klinkende pianomuziek gespeeld op lage, boos klinkende tonen samen met de krachtige, snelle trommelslagen van A. Zo worden alle emoties met bijbehorende kleuren muzikaal uitgebeeld. Knap gedaan jongens!

Het is weer tijd om af te sluiten met ons eindliedje ‘Stoppen met muziek’. Met een high-five zeggen we elkaar weer gedag.

juf Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , ,