Monday, 20 januari 2014


Muziektherapie (Les 3)Afbeelding - 20-1-2014

Vandaag komen de kinderen in een drukke bui binnen. Met hetzelfde liedje van vorige week, ‘Ee pom pee’,  doen we vandaag een andere oefening voor de fijne motoriek: platte handen tegen elkaar, waarbij op het ritme van de melodie alleen de wijsvingers tegen elkaar tikken. Daarna hetzelfde met alleen de middelvingers en tot slot de duimen. De overige vingers laat ik achterwege, omdat het voor de kinderen al moeilijk genoeg blijkt te zijn en de aandacht er voor wat te wensen overlaat. Vooral R. vindt het zichtbaar heel moeilijk. J. en Ra. zijn vooral met elkaar bezig, met elkaar aanzetten tot semi-stoer gedrag. S. geeft stellig aan niet mee te willen doen en zit geen moment stil. Ondanks dit lukt de vingeroefening aardig, met name wanneer het met de accordeon begeleid wordt. De accordeonmuziek maakt het liedje natuurlijk leuker en geeft meer houvast bij de vingerbewegingen.

We blijven bij de ‘handen’ en zingen het liedje ‘Deze vuist’ met accordeon erbij. Eerst ieder voor zich, met de vuisten heel laag beginnend en dan naar boven klimmend zo hoog als je kunt. Daarna in tweetallen, wat heel leuk gaat samen. Behalve S. die in zijn bui blijft hangen van niet mee willen doen. Ra. komt met het idee om nu met z’n allen ‘Deze vuist’ te doen. We staan dicht bij elkaar. Alle vuisten gaan wat rommelig in een kluitje omhoog, maar dat geeft niks. Het gaat om het plezier en om het samen doen. De kinderen vinden het leuk en we herhalen het dan ook een paar keer.

Om de concentratie meer te stimuleren en de aandacht meer op elkaar te laten richten, doe ik het dirigentenspel met de kinderen. Ieder kind is een keer solist op de houten xylofoon en een keer dirigent met het afslaan op de trommel. De dirigent krijgt een apart plekje, duidelijk zichtbaar voor iedereen, om de aandacht goed op hem te kunnen vestigen. Bovendien voelt de dirigent zich met deze aparte plek ook des te belangrijker, een rol die de meeste kinderen wel graag willen hebben.

Ik begeleid de solist op de piano. Wat spelen ze allemaal leuk op de xylofoon! Ook wordt er alert gereageerd op het stopteken van de dirigent. Dirigent R. wacht superlang met afslaan. Hij maakt telkens schijnbewegingen alsof hij gaat afslaan en maakt het heel spannend. Hij geniet zichtbaar van deze machtspositie en glundert van oor tot oor. Voor Ra. is dit dirigentenspel de eerste keer. Zowel als solist en als dirigent doet hij het uitstekend! S. is er bij dit onderdeel gelukkig weer helemaal bij. Hij weet zijn aandacht te richten op het muziek maken en doet zijn best. Tijdens alle muzikale improvisaties kunnen de toehoorders het ook opbrengen om rustig te kijken en zijn ze intussen niet met andere dingen bezig. De onrust aan het begin is omgebogen naar een ontspannen en op elkaar betrokken sfeer. Fijn!

Elsbeth

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,