Verslag Beeldende therapie van 11 maart t/m 1 juli 2013


Verslag van activiteiten groep ASS kinderen in de periode van 11 maart t/m 1 juli 2013

Datum: 3 juli 2013

Activiteit: Creatieve therapie/begeleiding aan kinderen met ASS

Deelnemers: ± 6 kinderen in de leeftijd van 4 t/m 9

Initiatief en ondersteuning: Marina Svetlakova

Begeleiding activiteit: Michal Efron

 Behandelde thema’s

Lente, van binnen naar buiten, leren observeren/waarnemen: waaraan zie je dat iets anders is, op sommige dingen moet je wachten tot ze vanzelf naar je toe komen (bijv. de seizoenen), samenwerken en elkaar ontmoeten, behulpzaam zijn, emoties/gevoelens herkennen en beoefenen van jezelf en van de ander. De verschillende zintuigen aanspreken (met name de onderste zintuigen: tastzin, bewegingszin, evenwichtszin en levenszin)

 Technieken en materialen

·         Klei doorwerken en ermee met kleine stukjes opbouwen

·         Met klei figuratief werken

·         Pastelkrijtjes. Poeder met zeefjes maken en met handen op papier wrijven

·         Vingerverf. Primaire kleuren mengen (rood, blauw en geel)

·         Speelmaïs. Met vocht aan elkaar plakken, knippen en stempelen

·         Vormen met waskrijtjes tekenen (cirkels, horizontale en verticale lijnen, spiralen, lemniscaat etc.)

·         Vilt knippen en plakken

·         Papier-maché: papier schuren en met warme lijm aan elkaar plakken

·         Met Aquarel verf nat-in-nat schilderen

·         Schilderen met plakkaatverf

·         Handpoppen maken van washandjes en vilt. Knippen en plakken

 Opsomming

De lessen bestonden uit twee hoofd delen: Een uitgebeeld verhaal met illustraties en een creatieve opdracht.

Het verhaal ging over een van de thema’s die boven genoemd zijn (onder de kop “behandelde thema’s) en de creatieve opdrachten waren bedoeld om het thema te verwerken, eigen te maken en de kinderen hun zintuigen te stimuleren, hun motoriek en coördinatie te versterken, hun fantasie te prikkelen etc.

De keuze voor de thema’s heb ik samen met Marina S. gemaakt. In de eerste periode waren wij met de lente als thema bezig. Het waren twee blokken van vier lessen, waar vooraf aan een kofferverhaal ging. Het kofferverhaal werd door juf Mandi gepresenteerd.

 De afgelopen periode is de groep meer een groep geworden. Zij reageerden steeds meer op elkaar en af en toe ontstond en een gesprek tussen de kinderen tijdens het werk. Het ging wel eens over wat je in je koffertje voor de vakantie zou inpakken, over je lievelingsdier en vaak over windjes en boeren laten.

De sfeer was meestal goed, de kinderen kenden de regels en mochten, als ze klaar waren, rustig met de plaatjes van het verhaal zelf het verhaal vertellen.

 Af en toe was het zoeken naar hoe ik om moest gaan met de relaties tussen broer-zus of tussen twee zussen. De conflicten tussen de brusjes zorgden weleens voor onrust in de groep.

 Favoriete materialen bleken klei en knip-plak werkjes te zijn. Ook werken met droge pastelkrijtjes vonden de kinderen leuk om te doen.

 Plan voor de volgende blok lessen

In de eerste periode van de lessen wil ik aan het thema “veranderingen” werken.

Verder hoor ik graag van jou, Marina, of van de andere ouders, wat er zich afspeelt in het leven van de kinderen, zodat ik het lesprogramma daaraan kan passen.

MVG,

Michal

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , ,