Vridag, 5 september 2014


Combilessen (Les 22): Als Vriendjes samen spelensamen spelen

Doel van de les:  Spelen, dansen, zingen, inlevingsvermogen stimuleren, leren omgaan met dingen die je moeilijk vindt, samen een verhaal maken.

De tweede les vandaag en er is een nieuw kind inde groep! Het is benauwd buiten, maar in ons danslokaal het lekker koel. Er hangen weer drie tekeningen aan de muur: een met de gitaar (het beginliedje), 1 met een dansend lachend kind (dat zijn wij: aan het spelen en lol maken) en 1 met een klok, die dit maal op vijf uur staat in plaats van half vijf. Dat is een moeilijk ding voor een kind. Ik zeg dat we kijken hoe het gaat, want we zijn ook een beetje later begonnen.

We gaan op de grond zitten en ik pak mijn gitaar. Ik heb een nieuw liedje: Hallo Sandra. Ik ben Sandra! Kom erbij! En dan is er een kind aan de beurt. We zingen samen het ‘hallo-gedeelte’ en ‘Kom erbij!’. Na even oefenen zingen alle kinderen het lied goed mee en op toon!.  Aan het nieuwe kind leg ik de tekeningen uit.  Ik vertel dat de vorige les over vriendjes ging en vandaag weer. Soms zijn directe vragen lastig. Als ik vraag: ‘Wie is jouw beste vriendje?’ is het niet altijd makkelijk om dat uit te leggen. Alle kinderen hebben gelukkig vriendjes, maar die verschillen per plek. Op school heb je andere vriendjes dan thuis. (Dat ik dat niet snap!) Ik krijg ook nog in het geheim de naam van een vriendje ingefluisterd. De naam hou ik voor me …

Ik pak de twee mini-knuffels van de vorige keer erbij. Een kind vertelt het nieuwe kind dat ze Olifantje en Lammetje heten. Samen praten we over wat ze de vorige keer deden en e het liefste doen. Olifantje houdt van gamen en Lammetje van buitenspelen. Een kind laat glunderend zien hoe Olifantje voor de computer zit en helemaal op gaat in zijn spel.  Het kind en Olifantje versmelten even (hoge school acteren!). Ik vraag wat voor spelletje Olifantje precies doet.  En wat het poppetje in het spel aan het doen is. ‘Rennen!’ roept het kind. Dat komt goed uit want het is tijd voor een beetje beweging. Met een leuk muziekje erbij. We bepalen samen hoe hard het moet.

We rennen achter elkaar  aan en maken er tikkertje van.  Als iedereen ‘m een keer geweest is en moe, komt een van de kinderen met twee rekwisieten aanlopen: twee papieren parapluutjes die je meestal op een taart of op een ijscoupe zet. ‘Het regen!t’,  zegt het kind. We kunnen het ook gebruiken om op het koord te dansen, zodat we niet vallen. Voetje voor voetje balanceren de kinderen over een lijn op de vloer terwijl ze balanceren met hun parapluutje. Als ik in m’n handen klap draaien de kinderen om en lopen de weg weer terug zonder vallen.  Het lijkt superecht en dat zonder koord. Er valt iemand van het koord. De ambulance komt. En een ander kind is de chauffeur, tè tu tè tu. Het gevallen kind heeft een gebroken bil, wil niet geholpen worden, is onaardig tegen de chauffeur en  ons koorddansspel stopt. Ik heb twee kleine auto’s meegenomen en vraag of de kinderen er  samen een racewedstrijd mee willen doen.

Een rode en een blauwe auto. het zijn auto’s die vanzelf wegrijden als je ze even heen en weer rijdt op de vloer..  Een fietsbel geeft het startschot. Het rode autootje blijft maar winnen en het blauwe autootje heeft een voorwiel met een technisch mankement.  Een kind bedient de bel en ik doe mee in de formule 1 race geeft. Met het blauwe autootje, dat eerst naar voren schiet, een draai maakt en dan achteruit rijdt. Zo kan ik nooit winnen, dat is duidelijk.  Ik start daarom met de achterbumper naar voren, maar dat mag niet van het rode autootje… Ik vraag of ik dan even met het rode autootje mag, heel eventjes maar, voor proef, ik kijk er zielig bij. ‘Het mag niet!’ Want dit is het Europees kampioenschap en het rode autootje is hier om te winnen! Ik ben overdonderd door de vastberadenheid  en kennis van mijn collegakoereur. Ik wist niet eens dat het om het Europese kampioenschap ging.

De kinderen hebben zin in wat rustigs. Het licht moet uit en ik lees voor uit het boekje KIkker vindt een vriendje. En omdat Kikker een beer vindt, doen we een berenliedje. Het is eigenlijk een dansliedje en omdat de kinderen liever blijven zitten, wordt het een beren-benen-in -de-lucht-dans. Heel speciaal, dit is de eerste keer dat ik liggend de gitaar bespeel terwijl m’n benen het berendansje doen (oefenen kan geen kwaad, merk ik): Mama beer en babybeer wand’len samen op en neer, poot omhoog en zet hem op de grond. Zo lopen zij in een kringetje rond. We besluiten dat ik de mamabeer  ben en dat de baybeer twee papa’s heeft. We zingen het berenliedje een paar keer.

Een kind  krijgt van mij een kikker vingerpoppetje, de beer zet ik tegenover ons bij het raam en het andere kind gaat op de stoel met de gitaar muziek bij het verhaal spelen. In het verhaal is het herfst en de bladeren vallen. We horen hoe bij elke snaar die wordt  bespeeld er een blaadje valt. Af en toe stormt of regent het. We doen onze ogen dicht en luisteren naar de geluiden en het verhaal. Muzikale ideeën groeien: we kunnen ook met het eitje geluiden maken! ‘Hee l zacht’,  zegt het kind met de gitaar, doet het voor en geeft het eitje aan een ander kind.  Later maken we berenkoekjes: Diedelediedele dom, beslag in de kom, beslag in de pan, daar maken we berenkoekjes van ! zingen we opgetogen.  En als beer in bed ligt zingen we: Beertje beertje knuffelbeer, wieg maar zachtjes heen en weer. Ga maar lekker slapen, doe je oogjes dicht. Wil je nog een kusje, kusje op je gezicht. Het kind met de beer laat zien hoe je een nachtkusje geeft. ‘Smak’, boven op het hoofd van de beer.  Hij doet het perfect. We wiegen nog een keer met de beer als we het liedje herhalen  en dan is tijd om te stoppen. We leggen de spullen weg  en gaan nog even rekken en  strekken  bij het refrein van het liedje Rektime: Ik rek m’n armen en ik strek m’n rug, ik buig naar voren en ik rek weer terug. Op m’n tenen, knieën heen en weer. M’n handen even zwaaien en alles nog een keer! (En dat doen we ook!). Tot volgende week!

Wil je meer weten over Kikker en zijn vriendjes? Kijk en luister!

https://www.youtube.com/watch?v=qGPg9c2p5ds

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , ,