Vrijdag, 5 september 2014


Brusjes Club (Les 1): Kennismakenkennismaking2

Ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben Mieke. Ik geef les in beweging, dans en theater aan verschillende doelgroepen. Hiernaast werk ik ook als sociaal hulpverlener en ben ik persoonlijk begeleider. Nadat ik had aangeboden om les te komen geven bij het buurthuis vertelde Marina mij enthousiast over de club die zij wou willen opstarten: de brusjes club, voor als je broer of zus een beperking heeft. Zo is onze samenwerking begonnen en is de club van de grond gekomen. Een plek om samen te zijn, te herkennen,  plezier te maken en.. trots te zijn op jezelf!

Vandaag was het dan zover. De eerste dag van de brusjes club. Met als doel: kennismaken! Wachtend op de trap voor het buurthuis zag ik in de verte de kinderen aankomen. Het eerste jongetje rende de trap op en liet mij vol trots zijn boterhamzakje zien met.. een bij erin. En een stukje brood met chocoladepasta. Voor de bij. Het jongetje rende vol enthousiasme naar de zaal en deed zijn schoenen uit. In de verte kwam er een meisje aan. Zij zou ook mee gaan doen met de club. Ze vond het nog een beetje spannend, want ze had net haar been gebroken en zat vandaag voor het eerst in een rolstoel. En dan ging ze ook nog eens naar een nieuwe club! Wat veel spannende dingen.  Gelukkig ging haar moeder even mee kijken en was ze niet meteen alleen.

We beginnen zittend in de kring. De jongen en ik zitten om de rolstoel heen. Zo vormen we samen en kringetje. Ik vertel wie ik ben en vertel dat ik ook heel graag wil weten wie zij zijn. De jongen steekt meteen zijn vinger op en vertelt vol trots over zijn bij. Dat hij altijd bijen vangt in de schoolpauze. En dat hij dat heel leuk vind. Samen verzinnen we een naam voor de bij: Baazzzz. Trots vertelt hij verder dat hij ook heel veel over slangen en spinnen weet, maar dan is het de beurt voor het meisje om wat te vertellen. Ik vraag haar wat haar lievelingsdier is. Ze vind het nog een beetje eng.  Als ik vraag of ze al ervaring hebben met bewegen en sporten vertelt de jongen dat hij karate heeft gedaan en het meisje dat zij klassiek ballet doet. Dat verbaast me niets. Want hoewel haar ene been in het gips zit zie ik dat ze haar andere been goed kan rekken en strekken. Dan vraag ik wat hun graag willen gaan doen met de club. Bijen vangen natuurlijk! En is er ook iets wat we binnen kunnen doen? Het is even stil. Dan staat het jongetje op en begint de bij na te doen. Mooi! Het is tijd te gaan bewegen.

We gaan de zaal in. Het meisje word eerst geduwd door moeder, maar als ik vraag of ze het ook zelf kan begint ze het zelf te doen! Ze leert zomaar vanzelf haar rolstoel te duwen.

Het jongetje en ik gaan op de grond liggen, als een zeester. Ik vraag hem en het meisje om hun armen en benen zo ver mogelijk te strekken, als een zeester.  En of ze dan ook zich heel klein kunnen maken. Dit vind het jongetje een goed aanknopingspunt om te vertellen wat hij weet over zeesterren.

Nog een  beetje ongemakkelijk is het meisje aan het oefenen met sturen, waardoor ze soms per ongeluk met haar rug naar ons toe komt te staan. Maar dan maakt ze een rechtstreekse draai en rijd ze naar haar moeder toe. Wat was toch de naam van haar lievelingsdier? Ze vind het wat raar en eng om het te zeggen. Ik zeg haar dat ze het ook mag nadoen. Dat wilt ze wel. Zo begint er een raad spelletje! Eerst doet zij het dier voor en moeten wij raden. We raden haar lievelingsdier: een hamster! Zo doen we het om de beurt.  We zijn een poosje bezig met te ontdekken hoe dieren bewegen. Lopen ze nou met rechterbeen en rechter arm en dan linkerarm linkerbeen of met rechterarm linkerbeen en dan linkerarm rechterbeen. Het is nog een heel karwei om dat goed uit te zoeken. Uiteindelijk zijn we moe en gaan we terug naar de kring.

Tijd om nog wat meer kennis te maken. Ik zeg dat we heel veel kunnen gaan doen met de dieren in spelletjes. Het jongetje vertelt meteen het idee om de dieren aan elkaar vast te maken. Dat kunnen we doen. Dat klinkt als een goed idee voor een tikkertje spel. En ook kunnen we een dier nabouwen in de ruimte! Heel groot. Dan word ik toch wel nieuwsgierig. Waarom vind hij een bij zo leuk? Om dat ze zo snel zijn.. En hij laat een van zijn grootste lach zien. Zou hij zelf ook wel een bij willen zijn? Ja. Ik vraag het meisje wat zij zo leuk vind aan een hamster. Ze vind ze lief, maar vooral: zo zacht. Zij zou zelf ook wel een hamster willen zijn. Nu word ik nog nieuwsgieriger. En hebben ze dan ook een dier die ze helemaal niet leuk vinden? Het jongetje vertelt meteen dat hij een slak verschrikkelijk vind. Ze zijn zo slijmerig. Het meisje houd niet van spinnen. Die zijn er altijd zo plotseling.

Dan is het tijd om af te ronden. Het jongetje vertelt dat hij zin heeft om te gaan kijken naar Freek in het Wild. Het meisje houd meer van prinsessen op televisie. We sluiten af en als ze een high 5 hebben gegeven aan de juf mogen ze de zaal verlaten.

Is het doel ‘kennismaken’ behaald? Jazeker! Wat een leuk clubje! Een introvert meisje, die ballet doet en houd van prinsessen, van zachte dingen en niet van plotselinge dingen. Een extravert jongetje, die karate doet en houd van de Freek in het wild, snelle dingen en niet van slijmerige dingen. Ik heb veel inspiratie gekregen voor de komende keren en heb nu al zin in volgende week..

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , ,