Vrijdag, 14 februari 2014


Combilessen (Les 6) : Met driemaster De Liefde op weg naar Japan!driemaster

Doel van de les:  Spelen, dansen, zingen, je fantasie gebruiken, stimuleren  voorstellingsvermogen, met je hele lijf als verhalenverteller.

 We komen net als altijd even in en kringetje bij elkaar om  ons te concentreren op de les die komen gaat.  We zingen ons begroetingsliedje: ‘Wie ben jij?’. We hebben een nieuw bemanningslid voor onze reis vandaag, hij komt op proef! We kijken naar de drie tekeningen op de muur: de gitaar, een bewegend kind en een klok met de tijd waarop we stoppen. Iedereen begrijpt het. We maken eerst ons gezicht en lichaam wakker met  onze vingers en handen. We masseren zachtjes ons gezicht en bekloppen en wrijven onze armen,  romp en benen.  De knieën en enkels niet vergeten. Klaar! Eindelijk het verhaal:  heel lang geleden, meer dan vierhonderd jaar, ging een kapitein op ontdekkingsreis met een groot zeilschip, de driemaster De liefde op weg naar het eiland Japan. Hij moest daarvoor heel ver varen over veel zeeën en oceanen.

We kijken naar de houtskool tekeningen van de driemaster, kapitein Jacob Kwakernaak met hoed en kraag en de Japanse keizer Tokugawa  met hoofddeksel.

Stapje voor stapje ontdekken we de zee, de golven, een zeester in de zee en hoe het grote zeilschip over al die zeeën vaart. Eerst proberen we een voor een wat een golf is en hoe die rolt. je kunt het met je armen laten zien terwijl je zit: een golf die naar voren rolt, maar ook hoe de golf weer terugrolt. Dat ziet er goed uit. Je kan ook op de grond aankomen rollen. Er zijn kleine golfjes en hoge golven, snelle en langzame.

We doen het een voor een en samen. Dan mag iedereen even het  instrumentje uitproberen dat klinkt als water dat druppelt. Een voor een hebben we nu een zeedirigent die met het waterinstrumentje de golven vertelt – dat zijn wij- hoe snel, langzaam, hard of zacht we rollen en soms liggen we zelfs helemaal plat als het ineens stil is. Nu onderzoeken we wat de wind doet en hoe de wind klinkt. De wind is een boterhamzakje en een grote doek. De  doek vertelt wat de zakjes moeten doen. De wind valt soms en dat zie je goed als je met je boterhamzakje gaat lopen en ineens laat vallen. We ruimen de wind op en duiken de zee in.

zeesterWe zijn een zeester. Een zeester lijkt op ons en heeft ook een navel. We draaien allemaal als zeesterren over de bodem van de zee en als af en toe een klein stukje brood in het water valt of een kruimeltje, pakt de zeester het met zijn vier pootjes vast  en smikkelt het op.  Als alle zeesterren klaar met eten zijn leggen we een groot blauw doek mooi in het midden van de danszaal. Dat is de grote oceaan waar straks de bootjes op moeten varen. Een van de bootjes, onze driemaster de Liefde mag echt niet vergaan. We oefenen eerst even samen met de blauwe doek, we pakken allemaal een hoek vast, een zee met kleine en verschrikkelijk grote golven en alles daartussen in.  Als onze kapitein zijn kraag en steek op heeft kan de zeereis van de bootjes beginnen. De papieren bootjes gooien we de zee op. En nu maar hopen dat ons bootje het redt.  Het gaat een paar keer mis, maar als het bijna tijd is, is het ons toch gelukt: De liefde heeft het gered. Wow! Op Valentijnsdag.

We laten de zee en de Liefde voor wat ze zijn en schudden de stormachtige avonturen uit ons lichaam. We gooien alles weg met onze armen, vingers,  benen en voeten. Ons hoofd mag lekker los naar beneden. ´Dag allemaal dat was het weer, dag tot de volgende keer!´

 Volgende week deel II van onze spannende reis!  

Maak alvast een Japanse waaier: activityvillage.co.uk/chinese-fan-craft  

Juf Sandra

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,