Vrijdag, 21 juni 2013


Muziektherapie (Les 6)

Vlak na binnenkomst wil J. eerst zijn leeuwtje nog halen. Zijn leeuwtje krijgt een plekje op de piano. Al bij het beginliedje blijkt dat het vandaag moeilijk is voor sommige kinderen om op de stoel te blijven zitten. “Alleen wanneer je op je stoel zit, kunnen we ook voor jou het liedje zingen”. Met deze woorden wordt de kring weer voor even compleet. We doen het muzikale spel met een solist op xylofoon en een dirigent. Voor de kinderen die luisteren is het moeilijk om aandacht op te brengen voor de muzikanten. S. is al weer van zijn stoel verdwenen en rent door de zaal. Sa. volgt hem en rent S. achterna. Het muzikale spel breiden we uit met dit bewegingselement: als de dirigent op de handtrommel slaat stoppen de muzikanten en veranderen de kinderen die rennen in een standbeeld. Hierdoor voelt de dirigent zich nog belangrijker, want iedereen luistert naar hem! Niet alleen de instrumenten draaien nu onderling door, maar ook de rol van muzikant en degene die in de zaal beweegt. Op deze wijze wordt de beweeglijkheid van de kinderen een onderdeel van het muzikale spel.

De rol van dirigent kunnen de kinderen wel. Ze maken het al echt spannend door heel lang te wachten of juist telkens heel snel af te slaan. In het laatste geval krijgt de dirigent commentaar van solist R.: “Nu al op de trommel?!” Maar ja, de dirigent beslist.

 

Het nieuwe liedje ‘Adewiedewanseltje’ van vorige keer blijken de kinderen nog wel een beetje te kennen. Duidelijk is dat de kinderen graag in de zaal willen bewegen. Met accordeonbegeleiding erbij zwieren de kinderen om de beurt met een rood sjaaltje heen en weer. Bij ‘Ja’ (aan het eind van het liedje) wordt het sjaaltje telkens doorgegeven aan een ander kind die ze zelf mogen uitkiezen. “Mij mag je ook kiezen hoor”, zeg ik. En ook ik krijg af en toe het sjaaltje.

 

We ronden af met het vaste onderdeel, de piano. Halve cirkel stoelen er vlak naast. Voor vandaag heb ik een houten dubbele rasp mee en laat deze aan de kinderen zien en horen. J. noemde bij binnenkomst al het liedje ‘Het regent, het regent’, want het is vandaag een regenachtige dag. Met de rasp kies ik hem uit en we zingen het liedje. Ik zing een iets andere tekst dan J. kent en hij vertelt hoe de tekst volgens hem moet. Vervolgens zingen we het liedje met deze tekst. S. kiest ‘Adewiedewanseltje’ en onderzoekt tijdens het zingen wat hij allemaal met de rasp kan doen. Ik moedig de kinderen aan om het woordje ‘Ja’ wat luider te laten klinken. Hierdoor wordt het liedje leuker en spannender. Bijna wil ik het eindliedje spelen, maar dan herinnert J. mij er aan dat we nog niet voor zijn leeuwtje hebben gezongen. Natuurlijk, die mogen we niet vergeten en we zingen ook een liedje voor hem.

Na afloop vliegen de kinderen al bijna de deur uit. Een high five ter afscheid hoort er inmiddels bij.

 

 

Elsbeth Siebbeles

Muziektherapeut

One Response to Vrijdag, 21 juni 2013

  1. Leonie 27 juni 2013 at 19:09 #

    Reijer gaat graag naar de muziektherapie op vrijdag. Het gevoel ergens bij te horen, lid te zijn van een club, doet hem erg goed. Hij krijgt er meer zelfvertrouwen door, en zoekt ook in de klas op school veel meer contact met andere kinderen. Ik vind hem in sociaal-emotioneel opzicht erg gegroeid, en weet wel zeker dat het meedoen aan de groepen op maandag daar mee te maken heeft.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , ,