Vrijdag, 24 mei 2013


Muziek voor kinderen met… (Les 2)

                           Vandaag waren er vier kinderen bij de muziek. Het beginliedje met de namen zorgde voor een duidelijk begin. Ieder kind noemde de naam van degene die naast hem zat. Dit stimuleert de betrokkenheid op elkaar. Zo gingen we al zingend het rijtje af.

De kinderen kozen een instrumentje. Als ‘warming up’ speelden ze mee met een korte improvisatie op accordeon. Een prettige manier om er met z’n allen even in te komen.

Daarna werd er van de kinderen meer oplettendheid gevraagd: volg de accordeon in zacht en harder spelen en ook ‘bevriezen’ als de accordeon stopt. Vooral het ‘bevriezen’ deden ze weer erg goed.

Tijdens het muziek maken waren de kinderen behoorlijk onrustig, erg beweeglijk en werden ze door elkaar afgeleid. Op een stoel zitten is dan ook best moeilijk als je lijf eigenlijk wil bewegen. De instrumentjes legden we daarom weg om even uit te kunnen razen in de zaal. De kinderen renden rond op opzwepende accordeonmuziek. Soms stopte de accordeon plotseling en veranderden ze in standbeelden met hun armen en benen in mooie houdingen. Hun beweeglijkheid konden ze hier goed in kwijt, waardoor er weer meer rust was om in de kring te komen zitten.

Met de accordeon en instrumentjes deden we liedjes die ze zelf kozen. Liedjes geven door tekst en melodie herkenning, voorspelbaarheid en bevatten een duidelijk begin en einde. Voor de kinderen een goede structuur en daardoor een prima vorm om bij mee te spelen. Ze konden hun aandacht er dan ook prima bijhouden en deden het met plezier.

Zelf instrumenten uitkiezen kunnen ze wel. Maar hoe vinden ze het wanneer ik deze voor hen uitkies? Hoe gaan ze daarmee om? J. vond het maar niets, was ontevreden met wat hij kreeg en liep boos naar de kant. Het liedje ‘Deze vuist…’ wist hem vrijwel direct weer bij de kring te krijgen alsof er niks gebeurd was. De muziek wist zo het groepje weer bij elkaar te brengen!

De piano was, net als vorige keer, ter afsluiting. Door deze opbouw van de muziektherapie aan te houden, krijgen de kinderen meer overzicht over het geheel. Het zorgt voor voorspelbaarheid en daarmee ook voor een veilig en prettig speelklimaat.

Zachtjes en harder meespelen met de piano daar hadden ze, ondanks hun beweeglijkheid, nog even kort de aandacht voor. Met het eindliedje en een ‘high five’ sloten we de muziek af.

Het was een echte vrijdagmiddag zo leek het: even uitrazen van de hele week!

Elsbeth Siebbeles


No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , ,