Vrijdag, 25 april 2014


Combilessen (Les 14): De koning, koningin & de indianenKoning

Vandaag zijn er  spontaan twee kinderen te gast. We  zingen samen onze beginliedjes ‘We gaan weer beginnen, is iedereen binnen?, ‘Goeiemiddag, kriebel, kriebel, kriebel’, ‘ en met de gitaar ons begroetingsliedje: ‘Wie ben jij?’. Voor de gasten leggen we nog even uit wat de drie tekeningen aan de muur betekenen. De gitaar: het begin, het bewegende kind: we gaan vrolijk dansen en bewegen en de klok op tien voor half vijf: de les is klaar.

Vandaag spelen we dat we de koning en koningin zijn. Ze zijn bekaf van alle koningspelen. ze hebben vanaf vanochtend getraind voor de Koningsdag van morgen.  Iedereen mag even een matje pakken, want als koning en koningin willen we nu vooral even uitrusten, slapen. Als iedereen een eigen plek heeft gevonden met z’n matje – we liggen allemaal gezellig naast elkaar – en het licht uit is gedaan, rekken we ons op de lome zachte muziek van een trompet  eens lekker uit. Van ons kruintje tot in het puntje van onze vingers en onze tenen worden we langer en langer en laten dan los. Dat doen we een paar keer. We buigen onze knieën naar onze borst toe en houden ze met onze handen stevig vast en laten ze weer los. We strekken ons rechterbeen en proberen dan met de vingers van onze rechterhand onze tenen aan te raken en we leggen het been en onze arm weer neer. We strekken ons linkerbeen en proberen onze linkervoet met onze linkerhand aan te raken. Wow, wat is iedereen lenig. Een kind kan zelfs zijn grote teen bij z’n mond brengen. We fietsen met onze benen in de lucht. We gaan op onze zij liggen. Kijken of de koning of koningin ook op de andere zij kan rollen. Wat doen ze het goed, op het ritme van de muziek ook.

Als we weer op onze rug liggen onderzoeken we hoe ver we onze benen over ons hoofd kunnen vouwen.. Kunnen we dat snel, langzaam? Met een zwiep terug tot zit? met een zwiep terug en dan door de zitstand heen tot staan? We tellen af: een, twee, drie! De koning en de koningin zijn in topvorm! Het gaat steeds soepeler en sneller. Nog een laatste keer…We rollen de matjes weer op, alleen of samen en doen het klittenband erom heen.

We gaan in een kringetje zitten als koningen en koninginnen, die zich afvragen of er ook een kroon voor ze is. Omdat ik maar gerekend had op twee koningen heb ik maar twee kronen bij me. Met wat fantasie knoop ik van een oranje doek een stoere muts voor een koning en een andere oranje doek is de fraaie mantel van een koningin. Dat maakt ze blij.

De indianen komen op bezoek en dan is het fijn als er een mooi vuur is waar we omheen kunnen zitten. Met onze handen en armen bewegen we als kleine vlammetjes die steeds groter en hoger worden, terwijl we blazen om het vuur aan te wakkeren – maar niet te hoog.

Twee van de koningen mogen nu even vertellen wat voor speciale koningsband ze hebben gekregen vandaag: het is een oranje doek van rekbare stof met tekeningen erop die aan de lange kant is dicht gestikt, van boven en onder is ie open. Je kunt hem op verschillende manieren dragen: als sjaal, als stoere haardoek (dan moet je hem eerst over je hoofd heen trekken tot onder je kin en dan weer langzaam om hoog doen tot ie je gezicht vrij laat en je haar verbergt). Je kunt hem ook dragen als handige zweetband.

Ik vertel dat de indianen zijn gekomen om voor ons te dansen en pak de djembé. Ik leg uit dat de manier waarop ik speel vertelt hoe de indianen dansen. Twee zachte klappen en een in het midden- klap, klap, BOEM. Het mag niet te hard anders wordt de aarde wakker. Een koningin laat zien hoe ze kan dansen op deze muziek. Een andere koning trommelt en ik doe voor hoe de pasjes gaan. Iedereen doet mee. Het ziet eruit alsof we hinkelen en het verandert in rechts, links RECHTS met onze voeten. Met de pasjes verplaatst ons gewicht zich: licht, licht, ZWAAR.

Iedereen mag even op de djembé en komt met veel eigen ideeën:  elke nieuwe muzikant vertelt ons wat we zijn en hoe we moeten dansen. We zijn afwisselend hoog springende kikkers, konijntjes die huppelen en zwaaien met hun staartjes, een grote lieve hond die een kat ontmoet, rollende golven en koningen met pijn aan hun voet.  De trommelaars zijn heel muzikaal. Ze kunnen als indianen spelen van zacht tot superzacht en ook op een eigen bedachte manier.  Spelen met dynamiek is heel spannend. We begrijpen elkaar niet altijd maar na wat praten en overleggen komen we er steeds weer uit. Iedereen luistert goed naar wat de djembé vertelt over hoe we bewegen en wanneer ie zwijgt bewegen we niet. Natuurlijk moet er ook nog iemand naar de wc, een pleister halen voor zijn voet en een liedjesboek halen om een liedje voor te zingen: Het Koningslied. De ene koning en de andere koning zingen het een voor een voor en laten zien hoe je er op moet dansen. Er waren wel vijftigduizend scholen die meededen van daag met dit lied beweerde één koning. De twee koningen kunnen ook goed samen dansen.

Na de djembé zing ik met de gitaar het liedje Water, het eerste coupletje. Ik vraag of de kinderen elk een tekening die bij het liedje horen kunnen neerleggen op de grond. Met welke tekening begint het liedje? Als de rug van de koning vuil is, dan roept hij zijn lakei. Hij zegt: “Vul gauw de badkuip!” En iedereen zingt blij: Water, lekker helder water. Zonder water gaat het allemaal mis. Water lekker helder water. Fijn fijn, dat er water is! Ik laat de gitaar voor wat ie is en ga met de kinderen samen de tekeningen onderzoeken. We vinden de tekening van de blote rug van de koning.  Het wordt tijd dat we stoppen.

We kloppen onszelf even los van alle koning- en koninginnendingen: de armen, de benen, de voeten,  de tenen; we wrijven met een zachte massage van onze handen ons gezicht. ‘Dag allemaal, dat was het weer, dag tot de volgende keer!’ . Vakantie! Tot over drie weken.

 Wil je ook de lome trompet voor als je je een luie koning voelt?

Luister naar Good ol’ Benz van Eric Vloeimans: www.muziekweb.nl/Link/JE23653   of

play.spotify.com/track/0FyjOLAzwlRvZy4J3sSEOH?play=true&utm_source=open.spotify.com&utm_medium=open

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , ,