Vrijdag, 27 juni 2014


Combilessen (Les 20): Clownclown here

Doel van de les:  Spelen, improviseren, verzinnen, ontdekken in beweging, muziek .  Met als thema: waar heeft de clown vandaag zin in?.

Al mijn tekeningen voor aan de muur zijn kwijt, maar we kunnen het intussen wel zonder.

We beginnen net als altijd met onze beginliedjes: ‘We gaan weer beginnen’, ‘Goedemiddag, kriebel, kriebel, kriebel’ en ons namenliedje ‘Wie ben jij’.

Vandaag  is de laatste les voor de zomervakantie en omdat er voor de kinderen bij allerlei activiteiten onder en na schooltijd zoveel presentatiestress is geweest, heb ik me  voorgenomen dat wij het deze les vooral rustig en ontspannen houden. Voor de zekerheid heb ik wel alle attributen van de vorige les bij me mochten we toch uitgebreid aan het jongleren en goochelen willen slaan. Het is niet zo eenvoudig voor alle clown om de aandacht erbij te houden.

Ik pak een van de clownsboeken die ik heb meegenomen. Het heet ‘Het circus komt!’ en heeft allemaal mooie beweeglijke- en openklapbare schuifjes. We volgen de clown die in zijn eigen woonwagen woont. De clown is opeens verdwenen.  We kijken op uit het boek en om ons heen. Waar zou hij zijn gebleven? Het spel is begonnen. Op aanwijzing van een van de circusmedewerkers gaan we op speciale muziek zoeken. Je kunt goed horen dat de clown zich steeds weer op een nieuwe plek verstopt. Een goede gelegenheid om eens lekker te rennen, vallen opstaan en huppelen door het lokaal. We vinden de clown Hij heeft een grote grijns op zijn gezicht.

We willen graag zien wat voor geweldigs de clown vandaag gaat doen. Maar eerst moeten we een kaartje kopen. Ik vraag wie de kaartverkoper is. Samen met een kind ga ik naar de kassa. Ik vraag of er een andere prijs is voor het kind. ‘Hoe oud?’,  vraagt de kaartjesverkoper.’ Zes’, zeg ik. Maar de prijs voor een kinderkaartje is veel hoger dan die voor een volwassene! Ik protesteer , maar gelukkig krijgen we onverwacht toch veel korting van de man van de kaartjes.

We zijn nu in het circus en één van de clowns wil dat we weer met de hoed en het konijn gaan toveren, met de oranje doek en de toverstok. Omdat die laatste is uitgeleend aan een prinses voor een presentatie moeten we het opnieuw met een klopper van een muziekinstrumentje doen.  Een clown wil graag dat ik het konijn uit de hoed tover. Ik verstop het konijn onder mijn hemd, de doek over de hoed en spreek de simsalabim- hokuspokuspilatuspas- spreuk uit. Snel draai ik me om en prop het konijn in de hoed. De doek wordt er afgehaald en daar is het konijn! De truc is gelukt. ‘En nu weer weg’, zegt een van de clowns. Wow, dat is wel het moeilijkste, een konijn laten verdwijnen. De eerste keer lukt het me niet, met wat hulp, de tweede keer wel.

De clowns zijn een beetje moe. We pakken allemaal een matje en rollen dat op de grond. Alle clowns gaan liggen met een of twee doeken over zich heen. Ook het konijn en het lammetje worden toegestopt in de strooien hoed. We horen zachte muziek. Ik vertel over Miki de Zeeclown uit Spanje die zo’n heimwee had naar de zee terwijl ze elke dag met het circus in hete stadje en dorpjes in het binnenland optraden. We praten even over wat heimwee is. Dat je ergens wilt zijn waar je nu niet bent.  Ik zing gitaarloos: ‘ Ik slaap al dagen niet meer./Ik huil m’n hart doet zo’n zeer/ En al driehonderd keer/ keek ik ver/keek ik achterom/ keek ik ver /achterom/ vergeefs/ In m’n hart/diep/in m’n hart/diep/ huil ik in ‘t geniep/ huil ik in ‘t geniep/ Ik heb heimwee/ ik wil terug naar zee/ heimwee/ Met de meeuwen mee/ vissers, bootjes, neem me toch mee…’

Om z’n heimwee te stillen sprong Miki elke dag in een grote teil met water, plons, plons, plons.

We maken een klein driehoekig zwembad met de matten en  springen er een voor een in. We worden heerlijk nat en verkoeld.  We roeien ook nog even in een bootje de zee op: ‘Roei, roei, roei de boot/ zachtjes op de stroom/ zachtjes, zachtjes, zachtjes, zachtjes/ het leven is een droom.’ zingen we met de gitaar. Op het muziekje ‘Vliegen’ worden de clowns vogels. Een kleine en een grote. De grote vogel voedt de kleine visjes uit z’n bek. De grote vogel  doet dat heel goed.

We maken ook nog even muziek met het eitje (als de zee) en de claves, die laatste een beetje te hard voor  de oren van het lammetje.

 Alles komt goed en ‘We ruimen alles samen op/ ik tel van een tot tien/ en als ik klaar met tellen ben, dan wil ik niks meer zien’.

Alle clownsavonturen kloppen en vegen we van ons af, we laten ons hoofd hangen, komen weer rechtop. Nog even ons gezicht masseren en ‘Dag allemaal, dat was het weer. Dag tot de volgende keer!’.

 Eindelijk, vakantie! Tot na de zomer…

Benieuwd naar de songtekst van Vliegen?

http://muzikum.eu/nl/123-12432-161003/jeroen-zijlstra-en-leine/vliegen-songtekst.html

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , ,