Vrijdag, 29.08.14


Combilessen (Les 21): Vriendjesoekie-vriendjes---beste-vriendjes

Het is vandaag de eerste vrijdag na de vakantie en heerlijk weer. De juf heeft er zin in en de kinderen eigenlijk ook wel. De tekeningen hangen weer  inde danszaal aan de muur: een met de gitaar (het beginliedje) een dansend kind (het midden van de les) en de klok op half vij (het einde van de les, we beginnen nu een beetje vroeger).

We zijn met z’n drieën deze middag en de kinderen komen gezellig naast me zitten. Een nieuw beginliedje: Hallo Hallo, ik ben Sandra! Hallo Hallo, jij bent …?  Hallo, hallo, hij is…, Hallo, Hallo, ij bent…? De kinderen vinden het nieuwe liedje leuk en zijn enthousiast aan het meezingen. Iemand moet nu even naar de wc, maar ik mag alvast beginnen met mijn onderwerp:  Vriendjes! Vandaag gaat het over vriendjes maken , worden en vooral blijven. ik vraag aan het enige meisje in de groep of ze vriendjes heeft.  Ja, die heeft ze gelukkig. Ik haal twee miniknuffels te voorschijn: Olifantje en Lammetje zij zijn ook vriendjes.  Het andere kind is ook weer terug van de wc. Ik vertel dat Olifanjte heel erg houdt van stil zitten op een stoel en dan dingen doen met  knopjes indrukken en af ten toe omhoog springen en roepen: Ik heb gewonnen…! Ik doe het voor met Olifantje, we kijken even heel erg naar Olifantje – Ik vraag aan de jongen in de groep wat Olifantje dan doet: Roepen! zegt de jongen. ‘Dat klopt’,  zeg ik,  ‘maar waar is Olifantje precies mee bezig? En ik doe het voor met Olifantje – met de bijpassende geluiden. ‘Hij doet iets wat ie heel erg leuk vindt en het liefst de hele dag’, zeg ik. ‘Gamen!’ Roept de jongen blij, ‘dat vind ik ook heel erg leuk’. Hij is blij dat hij en Olifantje zoiets belangrijks allebei leuk vinden. ‘ En Lammetje’.  vertel ik, houdt ontzettend veel van fietsen op de fiets’. En dat gaan we nu even doen, want er moet natuurlijk wel bewogen worden vandaag. De jongen laat zien hoe dat eruit ziet. Hij stuurt zijn fiets door het lokaal met zijn doen-alsof-stuur, het meisje doet mee. Dat ziet er goed uit! Ik heb nog wat rekwisieten meegenomen. De kinderen krijgen twee wc-rollen, elk voor een hand, dat zijn de handvaten van hun fietsstuur. En twee fietshoedjes. Het meisje draagt de pet en ik moet het andere hoedje van ze op. Ik zie gelijk niets meer. ‘Welke kant ga ik op?’ Daar gaan we. Ik zet een langzaam CD- muziekje aan en als ik stop zeg moeten ze even stoppen en dan de andere kant op fietsen, zodat ze niet steeds in hetzelfde kringetje blijven fietsen. Ze fietsen over heuvels, bochten om, straten door. Er komen verschillende muziekjes van zacht= vliegen- als -een- vogel- muziek tot huppelen- met- je- fiets- door- de- straten- muziek.. Ze fietsen over de weg en voelen de wind op hun gezicht en  door hun haar en ze ruiken de bloemen die buiten bloeien. Wat een heerlijke bloemen. Ze stappen even af en ruiken aan een bloem. De kinderen verzinnen van alles. Er moeten bloemen worden geplukt. Ik krijg een bloem, o heerlijk. De fietsen zijn even neergezet om de bloemen te plukken. Zal je net zien wordt je fiets gejat!  ‘M’n fiets is gestolen, m’n fiets is gestolen, politie, politie, roept de jongen!’  ‘O is de fiets weg? Laten we hem zoeken, ik zie hem niet’. Samen gaan we zoeken en ik speel nog een liedje op m’n gitaar: Fietsie foetsie. Fietsie foetsie is mijn fietsie, ai waar is mijn fietsie, Zonder fietsie kan’k nie fietsnie, , ach mijn fiets is foetsie! Iemand moet een politieagent spelen , dat moet ik zijn. Ik vraag van alles over het signalement van de fiets, de dief, het tijdstip van het delict.  De jongen is ongeduldig, Hij wil dat ik meteen mee ga, maar ik zeg dat ik net m’n lunchpauze heb en dat ik ook moet eten’.'De jongen bedenkt razendsnel een oplossing, het is toch niet zo druk op het buro, ik mag best wel even mee zoeken met hem buiten. Ikz eg tegen m’n collega’s dat ik even weg ben en ga mee zoeken…Niet lang daarna vinden we een heel lief meisje, dat ondeugend lacht, inderdaad dat is de dief. De jongen is echter  zo voortvarend dat hij zijn denkbeeldige handboeien te strak doet en het boefje barst in huilen uit. Ik zet het spel even stop en vraag waar het meisje pijn heeft. Ze blijft snikken. Ik vertel de jongen dat je elkaar geen pijn mag doen, anders kunnen we niet samen spelen. De jongen snapt het en zegt sorry en legt zachtjes zijn hand op haar arm. ‘We moeten haar troosten’,  zeg ik. ‘Zullen we een liedje voor het Lammetje zingen,  wil je dat?’,  vraag ik aan het meisje. Dat wil ze wel. We lopen naar ons zingplekje bij het raam en zingen met de gitaar: Lammetje lammetje. Lammetje, lammetje, lammetje, komt toch eens over m’n dammetje. Lammetje lief, lammetje klein. Wil je wel mijn vriendje zijn? Het meisje komt er gelukkig bij zitten en zingt mee en alles is weer goed. Het is ook een lief liedje. Nu doen we een liedje voor Olifantje:

Olifantje in het bos, laat je mama toch niet los, anders raak je de weg nog kwijt en dan krijg je heel veel spijt. Olifantje in het bos laat je mama toch niet los. De kinderen spelen omstebeurt de moederolifant  en het kleine olifantje dat zich met z’n slurf aan haar staart vasthoudt. Terwijl zij spelen zing ik het liedje, met de gitaar.

Het is tijd om even te gaan uitrusten. Ook Olifantjes worden moe. We maken ons lang en rollen ons af naar beneden en komen weer omhoog. Dat doen we een paar keer. We gaan op de grond liggen en rekken ons helemaal uit tot we niet meer kunnen, tot in onze vingertoppen en kleine teentjes en dan laten we alles weer los en ademen uit. We gapen en herhalen het een paar keer. We klappen voor elkaar. Wat heeft iedereen goed meegedaan en vooral wat was het leuk! Daáág, tot volgende week, met  meer vriendjes!

Fietsie foetsie in canon!:

https://www.youtube.com/watch?v=SCymSX7CboA

Olifantje in het bos:

https://www.youtube.com/watch?v=R28V7eCgyP8

 In gebarentaal:

https://www.youtube.com/watch?v=hoWMhgKrYCw

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , ,