Vrijdag, 4 oktober 2014


Brusjes Club (Les 5)DSC08642

Het jongentje kan vandaag niet komen, want zijn moeder is jarig en hij gaat thuis dus feest vieren. Het meisje en de juf besluiten ook een feestje te bouwen. A heeft haar kartonnen paleis meegenomen om in de les op te bouwen. Eerst beginnen de juf en het meisje weer voor de spiegel met dezelfde warming up. Ontspannen liggen, wakker worden, uitrekken, jezelf warm wrijven, dan naar de badkamer en alles wassen, van je tenen tot de top van je kruin. Hierna lekker afdrogen terwijl je schud met je hele lichaam. Hierna bouwen we onze eigen cocon, net als in de eerste les met de vlinder. We metselen hem goed dicht (ook van achteren!) en dan, als juf A complimenteert met hoe groot haar cocon is, gaan we hem vullen met wat wij mooi vinden. We delen hier volop in. Het meisje heeft nog wel een paar sterretjes en de juf mag ook wat. De juf heeft nog wat ballonnen. Deze worden ook gedeeld. Als alles mooi is opgevuld kan de les beginnen.  De juf vertelt wat ze gaan doen: eerst mag A gaan tekenen terwijl juf gaat voorlezen. Daarna gaan we bouwen wat A heeft getekend. Tijdens het voorlezen van een verhaal, waarbij een groepje kinderen hun hut moet beschermen tegen indringers is A al snel klaar met haar prachtige paleis. Juf vraagt haar of ze ook een tuin heeft en wat ze allemaal in haar tuin wilt. Dat is veel! Paarden, kermis en nog veel meer. En waar komt dan het hek om het huis? Samen kijken we hoever hij om het huis heen moet met een paar tekenblaadjes naast elkaar. En dan is nog de vraag: hoe ziet het hek eruit? Is hij hoog of laag? Met punten of met bogen? Zitten er bloemen op of is hij helemaal kaal? Terwijl A het hek gaat tekenen leest de juf verder. Dan zijn ze samen tegelijkertijd klaar. A heeft een mooi hek getekend. De tekening van haar paleis word opgehangen op de spiegel. Dan gaan we het hek in het echt gebruiken. A mag een plekje in de zaal kiezen waar haar huisje komt (vandaag een kussentje), dat word precies het midden van de zaal. Dan mag A een hek om haar heen bouwen met de tekenblaadjes. A legt ze netjes om haar heen. Waar is het hek? Naast A. En waar is de sleutel? Ook naast A, aan de binnenkant van het hek, dus alleen Anna kan erbij. En wie mag de sleutel hebben? Het lijkt erop dat iedereen hem mag hebben, maar daar komt A snel op terug.  Wie mag er echt niet in haar tuin komen? Boeven en jagers. Wat goed zeg, dus eigenlijk zag A dat iedereen welkom maar: niemand mag iets wegpakken van A en iedereen moet lief zijn tegen A. Anna knikt. Zo is het! He dat is opvallend, de grenzen zijn kleiner dan haar cocon! Ja dat ziet A ook. En ze liggen nu zo dichtbij haar dat ze geen speeltuin, kermis of paarden meer in haar tuin kan bouwen. Net als de juf haar dat wilt vertellen ziet A een vlinder. Wouw! Samen gaan ze op vlinderjacht. A klimt op de schouders bij juf en zo proberen ze samen de vlinder te pakken. Net als ze hem bijna hebben vliegt hij weg. Dat is jammer. De les is voorbij en het is tijd om op te ruimen. Ook dit word een feest. Met de matjes als een koker om door heen te praten, door heen een high 5 te maken en ook een koker om op je hoofd te zetten is dan eindelijk de zaal echt opgeruimd. A laat nog even zien aan de juf dat ze zelf in haar rolstoel kan klimmen. Dat is knap zeg! Als ze zit geven A en juf elkaar een high 5. Dat was een geslaagde les!

Juf Mieke

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , ,