Vrijdag, 6 maart 2015


Theatrale Improvisaties (Les 1): Anton en de meisjesIMAG0004

Doel van de les: Met een prentenboekverhaal spelen, dansen, zingen, verbeeldingskracht stimuleren, leren omgaan met dingen die je moeilijk vindt, emoties benoemen.

Vandaag zijn we met z’n drieën. Het is bijna lente. Ik heb weer drie getekende picto’s opgehangen, zo kan je zien wanneer de les begint (gitaar), de volgende stap (een bewegend kind) en het einde (een klok met tijdstip 16.45 uur) is.

Ik speel op m’n gitaar en zing ons welkomstliedje: ‘Kom maar, kom maar, kom we gaan weer zingen, kom maar, zingen met elkaar. Kom maar, kom maar, kom we gaan weer swingen. Kom maar, kom maar swingen met elkaar. Hallo Sandra, ik ben Sandra! Kom er bij!’

Ik vertel wat we gaan doen. We gaan eerst samen naar het verhaal kijken in het prentenboek Anton en de meisjes (van Ole Könnecke) en daarna gaan we het spelen. Ter ondersteuning heb ik kaartjes van het Gedachte-Kracht kwartetspel (van Nicole Hage) meegenomen. Daarop staan figuurtjes met verschillende emoties. Ik leg er alvast een paar klaar.

Ik begin het verhaal te lezen en samen kijken we naar de plaatjes. Af en toe stel ik een vraag, zoals: Hoe kijkt Anton? Kan jij dat ook met je gezicht? En: Is er een plaatje (van het kwartetspel)

dat daarbij past? Waarom doet Anton eigenlijk zo stoer?

Zo lezen, kijken, benoemen en voelen we door het verhaal heen. Dan is het tijd om het verhaal te spelen. We doen even een korte warm up met rekken en strekken, alles moet los. Wie wil Anton spelen?

Een kind begint, hoe doet een pet op en laat zien hoe Anton loopt, met z’n spierballen rolt en hoe geweldig hij zichzelf vindt.  De andere Anton kan dat ook. De beide Antons komen op terwijl ik op de melodie van Toemba toemba, een nieuwe tekst zing: Anton, Anton, Anton, Anton, Anton is geweldig. La la la, la la la, la la la la la la, lalalalala enz. En opnieuw. Als ik stop met zingen en gitaarspelen moeten de Antons roepen: Ik ben Anton. Het gaat fantastisch. We gaan weer even terug naar het boek. Anton speelt met zijn auto. Dan doen wij ook een voor een.

Wat probeert Anton nou toch te doen? vraag ik.  Wat wil hij? Met een beetje hulp begrijpen de kinderen dat Anton eigenlijk wil samen spelen, dolgraag vriendjes wil zijn met de meisjes, maar ze zien hem niet! Ik vraag aan een kind: hoe doe jij dat als je samen wil spelen? Meteen komt er een antwoord: ‘Mag ik meespelen?’ En wat doet Anton? We oefenen ook manieren die grappig zijn, maar waarmee je geen vriendjes maakt. Bijvoorbeeld door heel boos te worden.

De kinderen krijgen nu de opdracht een toren te bouwen net als Anton. Ik heb allemaal lege conservenblikken meegenomen en plastic yoghurtbekers. Samen bouwen is wel moeilijk, dus ieder bouwt aan zijn eigen toren. Niemand wil het meisje spelen. Die meisjes ben ik dus maar.

Gelukkig en natuurlijk mag de toren omgegooid en dat gaat eigenlijk niet eens makkelijk. We gooien allemaal met een blikje naar de toren, maar het gaat heel vaak naast. Eindelijk valt ie dan beetje bij beetje om.  Nu moeten we samen gaan huilen, heel hard, want dat stond ook in het boek. Dat valt nog niet mee als je ook hard moet lachen. Op de een of andere manier is er dan een kind dat weer verder gaat bouwen. Het andere kind en ik proberen het te verleiden met ons in de zandbak te komen spelen, mét de meisjes, dat wilde Anton toch. Maar nee hoor, niks. ‘Ik ben Lucas!’ roept het kind resoluut. ‘O Lucas’,  denken we allebei. ‘Die nog veel stoerdere jongen dan Anton, met een nog grotere hoed en een nog grotere speelauto…’, zucht. Wij als Anton zijn een beetje jaloers op Lucas die zich maar zo in z’n eentje vermaakt.

Het is tijd! We gooien onszelf los, armen en benen, handen en voeten, buigen naar voren, laten ons hoofd hangen en … we ruimen alles samen op, ik tel van een tot tien en als ik klaar met tellen vben dan wil ik niks meer zien.

Volgende keer spelen we Klein verhaal over liefde van Marit Törnqvist.

 Veel liefs,

juf Sandra

No comments yet.

Geef een reactie

:wink: :-| :-x :twisted: :) 8-O :( :roll: :-P :oops: :-o :mrgreen: :lol: :idea: :-D :evil: :cry: 8) :arrow: :-? :?: :!:


Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.

, , , , , , , , , , , , , , , ,